Service Management öppnar dörrar till en bred arbetsmarknad

alumn
Alexandra Wennheden Alm, alumn från Service Management

Under hösten 2018 genomfördes på institutionen en omfattande alumnundersökning bland våra utexaminerade kandidatstudenter från 2013 till 2017. Vi fick 500 svar och kan dra slutsatsen att våra utbildningar på Service Management leder till jobb.

Av de som studerat tidigare år har majoriteten lyckats etablera sig snabbt på arbetsmarknaden. Enligt alumnundersökningen hade hälften av alumnerna på samtliga kandidatprogram fått jobb redan innan de avslutade utbildningen. Ett halvår efter utbildningen hade nio av tio fått jobb.

En övervägande majoritet av våra alumner tycker att utbildningen är relevant för deras nuvarande jobb. Många alumner tycker också att olika moment i utbildningen så som studiebesök, gästföreläsningar, utbytesstudier och examensarbete har bidragit positivt till deras möjligheter på arbetsmarknaden. Bredden i kandidatprogrammen gör att du kan arbeta inom många olika branscher, verksamheter och yrken.

Alexandra Wennheden Alm var en av dem som svarade på enkätundersökningen. Hon tog examen från turisminriktningen 2013 och jobbar idag som produktionsledare för webbteamet på Axis Communications. Alexandra menar att hon fått stor nytta av sin utbildning i sin nuvarande yrkesroll och säger:

"Jag känner att jag genom utbildningen har fått ett övergripande helikopterperspektiv, som gör att jag kan lägga ihop olika trådar som kanske är svåra för andra att lägga ihop. Jag har en annan förmåga att lägga pusslet så att säga."

På våra nya karriärsidor finns det mycket mer att läsa om alumnundersökningen. Du hittar även alumnporträtt och listor på vilka yrkestitlar våra utexaminerade studenter har samt på vilka arbetsplatser de jobbar. Vi listar också de 10 bästa tipsen från alumnerna till våra nuvarande studenter om hur man förbättrar sina chanser på arbetsmarknaden.

Gå till karriärsidan här.