Engagemang som förbereder studenter för arbetslivet

Filippa Elestam, Linn Forsander, Sophia Lindberg, Maike Steigemann och Jonathan Lundberg från service management samt Louise Johansson från strategisk kommunikation var med och anordnade Agoradagen.

Tio studenter har arbetat hårt vid sidan av studierna för att anordna årets arbetsmarknadsmässa, Agoradagen. Men som engagerad student får man också mycket tillbaka.

Campus Helsingborgs egen arbetsmarknadsdag fyller i år femton år. Evenemanget arrangeras av en projektgrupp inom studentkåren och för deltagarna har det inneburit långa dagar av obetalt arbete vid sidan av heltidsstudierna.

Projektledaren Sophia Lindberg har haft koll på allt och hoppat in där det har behövts.

– Jag har sökt stipendier, kontaktat tidningar och hållit i alla veckomöten. Först lagade jag lunch till alla varje gång, men på slutet fick jag delegera.

Louise Johansson och Linn Forsander har arbetat med att rekrytera utställare och tycker att de har fått med sig mycket inför sitt framtida yrkesliv.

– Jag har lärt mig att ta kontakt med folk, säger Louise. Jag är otroligt social, men telefonmöten har jag fått vänja mig vid. Och vi var och pratade på institutionens personalmöte, det hade jag inte kunnat göra förut. Det är en självförtroende-boost.

– Man börjar växa in i sin yrkesroll och lär sig vad man vill jobba med i framtiden, säger Linn.

Ett fyrtiotal utställare, både lokala och internationella företag och organisationer, var på plats under årets mässa.

– Agoradagen är ett bra sätt för företagen att skapa kontakt med studenter angående till exempel praktikplatser, säger Maike Steigemann, ekonomiansvarig. Det är också bra för dem att synas och öka kännedomen om företaget hos studenterna.

För Campus studenter kan Agoradagen vara ett första steg in på en attraktiv arbetsplats.

– Det är lite av ett krav att företagen ska ha något att erbjuda, det kan vara sommarjobb, praktik eller examensarbete, säger Sophia.

– Det är så häftigt för att det är ett helt och hållet studentdrivet arrangemang, säger Maike.

– Vi har haft roligt under tiden! avslutar Sophia.