Internationella dagen 2018

Mingel

Den 6 februari ordnade Agora den årliga Internationella dagen på Campus Helsingborg, denna gång var det masterstudenter från Service Management som ansvarade för arrangemanget.

Den Internationella dagen har anordnats på Campus Helsingborg varje vår i över 10 år nu och den är ett viktigt arrangemang för att visa upp vilka möjligheter det finns inom internationalisering.

Den 6 februari 2018 gick alltså årets Internationella dag av stapeln. En mängd olika företag och organisationer som på olika sätt erbjuder studenter internationella upplevelser bjöds in, det handlar om både studier och praktik inom utbildningen, men även efter examen från Lunds universitet. Det finns många olika sätt att skaffa sig utlandserfarenhet på, något som blev väldigt tydligt under den Internationella dagen.
Medverkade gjorde också en hel del av de studenter som studerade utomlands under höstterminen 2017, som kunde dela med sig av sina erfarenheter till nyfikna studenter som är sugna på att läsa utomlands senare under sin utbildning.

Den Internationella dagen har många syften - bland annat ger den de studenter som går första året på programmen möjlighet att inspireras inför eventuella utlandsstudier termin 5.
För de som går andra året på våra utbildningsprogram finns det just nu en restutlysning öppen för att söka utbytesplats ht2018, denna ansökan kunde man få mer information om på Internationella dagen. Det går även att hitta allt om ansökan på Samhällsvetenskapliga fakultetens hemsida
Studenter på tredje och sista året vill kanske skaffa sig utlandserfarenhet efter utbildningen - t ex genom en masterutbildning utomlands eller göra praktik utomlands under några månader - då är den Internationella dagen ett bra tillfälle att få information och tips på hur man kan gå till väga.
För masterstudenter finns också möjligheten att prata med företag om eventuell praktik eller vidareutbildning.