Årets HR-forskare

Bild på Johan Alvehus. Foto: Emma Larsson
Foto: Emma Larsson

Behöver HR-arbetet verkligen fungera i professionella organisationer? Finns behovet? Det frågar sig vår forskare och universitetslektor, Johan Alvehus, som har blivit tilldelad priset "Årets HR-forskare".

Framsidan på tidningen Personal & ledarskap nr 11
Framsidan på tidningen Personal & ledarskap nr 11.
Professionen kringgår HR

Johan Alvehus som bland annat forskar kring förstelärarreformen, tog den 24 november emot priset som "Årets HR-forskare" för sin artikel "Conflicting logics? The role of HRM in a professional service firm" i Human Resource Management Journal i våras. Artikeln handlar om hur anställda kringgår HR-arbetet trots att alla anser att HR är viktigt.

– Som forskare kan det ibland kännas som att man sitter i en fuktig grotta längst ner i ett urberg och det finns inte så många som intresserar sig för vad man gör. Därför tycker jag att det är väldigt positivt att forskningen uppmärksammas på det här sättet, säger Johan Alvehus.

Motiveringen:

Johan Alvehus forskning erbjuder en teoretiskt grundad förståelse  för de svårigheter hr-arbete kan stöta på i professionsbaserade organinsationer. Genom att visa hur hr-initiativ och professionellt arbete följer olika institutionella logiker förklaras varför hrm ofta har svårt att nå önskade effekter. Med belysande exempel illustreras hur hr-initiativ kan anammas på en ytlig nivå, och hur detta förhindrar hr-initiativ från att få genomslag i praktiken. Det betyder inte att hrm är overksamt i professionella organisation, men dess effekter är ofta oväntade och inte sällan underordnade den professionella logiken.

Priset ska premiera forskning

Bakom priset står Institutet för personal- och företagsutveckling, Studentlitteratur, Sveriges HR-förening samt tidningen Personal & ledarskap. Utmärkelsen ska premiera värdefull forskning inom HRM, organisation eller ledarskap. Syftet är att sprida vetenskapligt grundad kunskap till yrkesverksamma och att bidra till ökad professionalisering.

Läs hela artikeln om Johan Alvehus och priset i tidningen Personal & ledarskap.