Fönster till förr

Bild tagen 1901 på fabriken Tretorn som tidigare huserade i Campus Helsingborgs lokaler.

Vår forskare och universitetslektor, Elisabeth Högdahl, har tillsammans med etnologen, Anja Petersen, analyserat fotoutställningen "Fönster till förr" av Tom Walls som återfinns i atriet på Dunkers kulturhus.

Bilder som representation

Utställningen av Tom Wall handlar om förändringar i staden och just bilder är centrala presentationer av en stad och en plats. Bilder synliggör och sorterar vår verklighet och talar om vad som är viktigt att visa upp och vad som ska utelämnas.

Den osynliga vardagen

I presentationen av staden är det ofta bilder av framgång och framsteg som lyfts fram. Det är arkitektur, handel, sjöfart, järnväg och beslutsfattande som är relevant att visa och berätta om. Det betraktas som självklart och inget konstigt. Vardagen syns sällan och ges sällan betydelse trots att dessa och andra icke representativa händelser, kan ha lika stor inverkan på staden.

Historia är sällan entydig och enkel, dess berättelser bygger på ett urval ur ett oändligt antal händelser skapade av ett oräkneligt antal människor. Vilken eller vems historia går att ta med sig in i framtiden?

Läs hela artikeln i Helsingborg dagblad.

Läs även "Historien behöver bli mindre gubbig".