Hållbarhetsseminarier med samhällsvetenskaplig synvinkel

Bild på Carina Sjöholm som var moderator samt arrangör av arrangemanget.
Carina Sjöholm var moderator samt arrangör av arrangemanget.

Den 17 maj hölls institutionens hållbarhetssymposium med hela nio populärvetenskapliga miniseminarier på ämnet hållbarhet med utgångspunkt i service management och tjänstevetenskap.

Symposiet var en del av Lunds universitets temavecka om hållbarhet och LU:s 350-årsjubileum. Seminarierna gav exempel på pågående forskning som belyser och problematiserar hållbarhet i konsumtionssamhället. Det handlade om handel, stadsplanering, grönytors betydelse, fiske, infrastruktur, ensamkommande flyktingbarn, jämlikhet samt avfallshantering.

Carina Sjöholm, arrangör av symposiet, vad tar du med dig från dagen?

– Det var intressant att se att så många av våra forskare belyser och problematiserar hållbarhet i konsumtionssamhället.

– Dagen var ett sätt att visa vad forskning inom tjänstevetenskap kan innefatta, kopplat till hållbarhet. Vi är många som berör begreppet på olika sätt. Det säger en del både om hur töjbart hållbarhetsbegreppet är men också hur bred kompetens vi har på institutionen. Jag hoppas att detta är början till ett tydligare samarbete forskare emellan. Många av oss har fullt upp med undervisning och egen forskning och ibland är det svårt att ha tid att stanna upp och se vad andra i vår omedelbara närhet gör.

Hur var intresset bland publiken?

– Det var fantastisk uppslutning och det gladde oss alla att så många av våra studenter var på plats. Detta var ett bra tillfälle för studenterna att träffa så många av sina forskare och höra dem tala om sin egen forskning utanför de vanliga undervsiningssalarna.

Kommer det bli någon fortsättning?

– Det vore kul att arbeta med ett årligt symposium av detta slag där institutionens forskare utifrån i förväg formulerade teman kopplar sin forskning just för att ge, i synnerhet första årsstudenter, möjlighet att se oss i andra roller. De flesta av oss är både lärare och forskare. Vad gäller specifikt Hållbarhetssymposiet hoppas vi göra en enklare publikation med talarnas bidrag.

Besökare på hållbarhetssymposiet.
Det var många som var på plats för att höra alla miniseminarier under symposiet.

Ulrika Westrup och Annika Nilsson talade om "Nya utmaningar i välfärdens stuprör – nyanlända ungdomar utan läs- och skrivkunskaper"
Ulrika Westrup och Annika Nilsson talade om

Elisabeth Högdahl höll sitt föredrag om "Att sätta jämställdheten på plats. Om problematiken kring långsiktig jämställdhet i platsutveckling".
Elisabeth Högdahl höll sitt föredrag om

Jan Henrik Nilsson pratade om "Den ohållbara turismen".
Jan Henrik Nilsson pratade om
Torleif Bramryd berättade om "Vegetationens betydelse i tätortsmiljön".
Torleif Bramryd berättade om
Cecilia Fredriksson talade om "Om hållbarhet, köpstopp och alternativ konsumtion".
Cecilia Fredriksson talade om

Hervé Corvellec pratade om "Återtagssystem i klädhandelskedjor: steg mot cirkulär ekonomi eller försvar av fast fashion".
Hervé Corvellec pratade om
Anette Svingstedt undrade om "Är avfall för billigt?".
Anette Svingstedt undrade om
Filippa Säwe och Johan Hultman berättade om ”Skräpfisk”: politik och konsumtion för hållbarhet".
Paneldebatt med samtliga föreläsare under ledning av Karin Salomonsson.