Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Samarbete nyckel till bättre integration av asylsökande barn

bild på ett barn

Forskningsprojektet "Ledning för tjänsteinnovation i akutdriven verksamhet", uppmärksammas i Lunds universitets forskningsmagasin Fokus Forskning. Det är främst den del av projektet som handlar om ensamkommande flyktingbarn som leds av vår forskare Ulrika Westrup, som tas upp.

Två delprojekt

Ulrika Westrup och Katja Lindqvist har fått anslag till att driva det här projektet under två år. I det ingår två olika delar: Dels är det ett integrationsprojekt om ensamkommande flyktingbarn som är analfabeter. Det arbetet utfördes i höstas tillsammans med FoU-enheten i Helsingborgs stad. I en andra del är det fokus på utsatta barn inom socialtjänsten i samarbete med Helsingborg och Landskrona. 

– Med ordet akut understryks att det är verksamhet som måste lösas nu. Det handlar om skydd för barn och att ensamkommande måste ha språkundervisning och boende. Kring utsatta barn gäller det att dra igång utredningar snabbt.

Målet: att skapa ett självständigt liv för ungdomarna

I delprojektet om ensamkommande flyktingbarn arbetar Ulrika tillsammans med Annika Nilsson, som är projektledare vid Forsknings- och utvecklingsenheten för social hållbarhet på Helsingborgs stad. Målet är att skapa förutsättningar till ett självständigt liv för ungdomarna som sökt asyl här i landet. I fokus för projektet är 20 elever i åldrarna 16–17 år som går i en klass på Nicolaiskolan.

– Detta är en stor utmaning. Många av de ungdomar som är nya i Sverige har svårt att lära sig svenska språket och att tillgodogöra sig en grundskoleutbildning innan de fyller 20 år. Det är ännu svårare för de ungdomar som inte heller kan läsa och skriva på sitt modersmål. Därför behöver kommunen bli bättre på att ge ungdomarna rätt stöd, säger Ulrika Westrup.

Läs mer om projektet i Fokus Forskning.

Lyssna på en miniföreläsning om projektet under symposiet: "Den ohållbara hållbarheten" den 17 maj, kl 13-17, Palaestra i Lund.