Titta på föreläsningen "Kan man få avfall att försvinna?"

Bild på cirkulär ekonomi

I måndags höll våra forskare Anette Svingstedt och Hervé Corvellec en jubileumsföreläsning om cirkulär ekonomi och avfall. Föreläsningen live-streamades och går att se i sin helhet nedan.

I takt med att avfallsproduktionen framstår som ett ohållbart slöseri med ändliga resurser och en risk för miljön höjs röster för att få avfall att försvinna. Genom att göra ekonomin cirkulär menar till exempel den Europeiska Kommissionen att avfall kan försvinna. Men är det verkligen möjligt? Föredraget, som hölls av professor Hervé Corvellec & universitetslektor Anette Svingstedt, tittade bland annat närmare på den Europeiska Unionens fastställda avfallshierarki, också kallad avfallstrappa, som anger riktningen för medlemsstaternas avfallspolicy. Presentatörerna besvarade också frågor kring förutsättningar för att minska verksamhetsavfallet, framförallt under en cirkulär ekonomi.

Professor Hervé Corvellec arbetar vid institutionen för service management och tjänstevetenskap och har lett flera forskningsprojekt kring avfallshantering. Anette Svingstedt är universitetslektor med en doktorsexamen i tjänstevetenskap och en master i företagsekonomi.

Om Jubileumskursen

Lunds universitet fyller 350 år och kommer att fira detta mellan december 2016 och januari 2018. Ett av de många arrangemang som kommer att organiseras är vår årslånga Jubileumskurs. Kursen ger en unik inblick i universitetets breda forskning samt lyfter fram vetenskap på ett underhållande sätt. Kursen är öppen för alla och kommer att ske på vardagskvällar, med några få undantag, mellan 19:00-20:00 på olika platser i Lund samt vid speciella tillfällen i Malmö.

Deltagare tilldelas en tentamensbok där de samlar sina kursstämplar i. De deltagare som gått på en föreläsning från varje universitetsfakultet - totalt nio stycken - kommer att vid en officiell ceremoni i januari 2018 att tilldelas ett examensbevis av rektor Torbjörn von Schantz. Deltagare som gått på flest seminarier kommer att vara med i utlottningen av ett hemligt pris. Varje fakultet kommer att erbjuda fyra föreläsningar, så missar du en så finns fortfarande möjlighet att få en stämpel från rätt fakultet. Kursprogrammet har satts samman av forskarna Marie Dacke från Naturvetenskapliga fakulteten och Ulf Ellervik från Lunds tekniska högskola.

Se hela programmet med alla kurstillfällen!