Han blir docent i tjänstevetenskap

Christian Fuentes med sin avhandling om grön detaljhandel.
Christian Fuentes disputerade på en avhandling om grön detaljhandel.

Några frågor till Christian Fuentes, som nyligen utsågs till docent i tjänstevetenskap vid institutionen.

Klassisk fråga: Hur känns det?

– Jo, det känns roligt.

Vad innebär utnämningen, får du nya arbetsuppgifter?

– Docent är en akademisk titel som är tänkt att visa att man har en högre vetenskaplig kompetens än enbart doktorsexamen. Titeln innebär inte per automatik nya arbetsuppgifter men brukar leda till att man så småningom får nya typer av uppdrag.
– Som docent har man exempelvis rätten att undervisa, handleda och examinera på alla nivåer inom högskolan eller sitta i betygsnämnder för doktorsavhandlingar. Sedan är det också ofta så att docenter förväntas ta ett något större ansvar för forskningsmiljön på en institution genom att exempelvis söka externa medel eller handleda doktorander.

Du disputerade 2011 vid Campus Helsingborg på en avhandling om grön detaljhandel. Vad har du jobbat med sedan dess?

– Jag har arbetat vidare med både undervisning och forskning. Som lärare föreläser och handleder jag ofta inom kurser som har att göra med detaljhandel, marknadsföring eller konsumtionskultur. Och jag ansvarar för en kurs på mastern ”Retail Marketing: A socio-cultural perspective”. I framtiden skulle jag vilja utveckla fler kurser eller moment som har med hållbar konsumtion att göra.
– På forskningssidan har jag arbetat vidare med temat hållbarhet i projekt som har tittat på detaljhandelsföretagens hållbarhetsstrategier och deras implementering. Jag har även undersökt vilken roll digitaliseringen har för hållbar och etisk konsumtion, bland annat genom studier av hur appar kan bidra till att främja hållbar konsumtion.

Fotnot: En längre intervju med Christian Fuentes om hans forskning kommer att publiceras under vinjetten ”Möt våra forskare”.