Institutionen har fått ännu en doktor

Alma Raissova svarar på frågor från betygsnämndens ledamöter. Bredvid henne sitter opponenten Kajsa Ellegård.

Så har ännu en av institutionens doktorander disputerat. På onsdagen försvarade Alma Raissova sin avhandling.

Alma Raissova har varit doktorand vid institutionen sedan 2010. Avhandlingen har titeln ”Servicescapes seen by visually impaired travellers: Time-geography approach to servicescape research”.
Hon har genom intervjuer och observationer undersökt hur blinda och synskadade personer agerar och rör sig i olika typer av servicemiljöer i Sverige, Danmark, Kazakstan och Tyskland.
Professor Kajsa Ellegård från Linköpings universitet var fakultetsopponent vid disputationen.
Det blev sedan varma applåder och hurrarop bland åhörarna när betygsnämndens beslut meddelades och det stod klart att Alma Raissova nu är filosofie doktor.
En intervju med Alma Raissova om hennes arbete kommer längre fram att publiceras på institutionens hemsida i vår serie med forskarintervjuer.

Text & foto: Lars Ljunggren

Su Mi Dahlgaard-Park var ordförande vid disputationen och har tillsammans med Christer Eldh varit handledare för Alma Raissova.

Tidigare har Alma Raissova spikat sin avhandling på institutionen och nu fick hon tillfälle att göra detta även vid entrén till Campus, under överinseende av rektor Annika Olsson.

Christer Eldh överräckte en gåva från institutionen till Alma Raissova.

Glada miner efter disputationen. Från vänster handledarna Christer Eldh och Su Mi Dahlgaard-Park, Alma Raissova, opponenten Kajsa Ellegård, samt Mia Larson, Christina Lindkvist Scholten och (längst fram) Nicklas Salomonson från betygsnämnden.