Seminarium om sommarbutiker

Ida de Wit Sandström skriver om kvinnliga livsstilsentreprenörer.

Några frågor till Ida de Wit Sandström, som haft slutseminarium för sitt avhandlingsarbete, “Sommarbutiken – Kvinnor och köpenskap i kustens kommers”. Opponenter var Malin Espersson från Institutionen för service management och tjänstevetenskap och Magdalena Petersson McIntyre från Centrum för konsumtionsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Vad skriver du om?

– Jag skriver om kvinnliga livsstilsentreprenörer som driver sommarbutiker i Skåne och på Västkusten. Sådana butiker finns överallt på en del orter längs kusten under sommaren. Jag vill försöka förstå motiven bakom att starta den här typen av livsstilsbutik.

Vad gav seminariet?

– Det var viktigt för att det ger indikation om att projektet som helhet är intressant för fler än mig själv. Vilka delar bär och vilka delar behöver tas bort? Andra människor ser nya saker i sådant som kan vara tydligt för mig.
– Det allmänna intrycket var positivt. Det var en ”bjussig” miljö och det var roligt att så många kommit dit och läst vad jag skriver om. Det kan vara ganska ensamt att forska, så det känns bra att få mötas under de här formerna.

Vad händer nu närmast?

– Nästa steg är disputationen, men nu ska jag närmast ställa samman kommentarerna kring manuset. Så gäller det att göra val, vad som behöver kompletteras och vad som kan plockas bort. Sedan blir det nya diskussioner med handledarna. Jag siktar nog i alla fall på disputation under det här året.

Text & foto: Lars Ljunggren