Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Jack hade praktik på en marknadsföringsbyrå

När Jack skulle söka praktikplats fokuserade han på det han tyckt varit roligast hittills på utbildningen, och valet föll på en marknadsföringsbyrå.

Varför ville du ha praktik? 

Anledningen till att jag valde praktikkursen var för att jag ville ta chansen att testa mina teoretiska kunskaper som jag har samlat på mig under utbildningen och få använda dessa i praktiken. När jag sökte praktikplats så tänkte jag på vilka kurser som jag har tyckt varit mest intressanta, vilket har varit marknadsföring. Därför sökte jag mig till en marknadsföringsbyrå. Jag ansåg att möjligheten att komma ut till en arbetsplats skulle ge mig nya erfarenheter som jag kommer ha nytta av senare i arbetslivet. De praktiska erfarenheterna har kompletterat mina teoretiska kunskaper på ett bra sätt. Även tänkte jag att praktiken kunde leda till nya kontakter med folk från arbetsplatsen. Dessutom såg jag det som värdefullt att lägga till praktikplatsen på mitt CV, vilket alltid är positivt.  

Hur valde du att kombinera praktik och kurser?

Höstterminen skulle bestå av totalt 30 högskolepoäng. Första halvan av höstterminen läste jag två stycken 7,5 hp kurser på halvfart för att samla ihop 15 hp. Projektedning för innovation vid Mälardalens universitet och personalekonomi vid Kristianstads universitet. Under andra delen av höstterminen var det fullt fokus på praktikkursen. Kursen som handlar om projektledning hade jag stor nytta av under min praktik då min handledares arbete innefattar projektledning. Jag valde att köra praktikkursen på helfart för att få längre dagar på praktikplatsen jämfört med om jag hade kört på halvfart under hela höstterminen. Dock är det väldigt positivt och smidigt att det finns möjlighet att köra praktiken på halvfart om det är någon speciell kurs eller liknande som man vill läsa parallellt. Jag har varit intresserad av projektledning och även addera min utbildning med mer ekonomi och i detta fall personalekonomi. Den valfria terminen är bra för att kunna välja till kurser som man tycker är intressant. 

Vad har du lärt dig och vad tar du med dig?

Jag har en djupare förståelse för hur en marknadsföringsbyrå arbetar, vilket var något jag inte hade lika bra koll på innan praktikperioden. Extra lärorikt var det att lära sig mer om marknadsföring inom b2b då det är det segmentet som Comprend inriktar sig på. Jag har tagit lärdom om att marknadsföringsbyråer inom b2b måste vara väldigt flexibla då de arbetar med projekt för olika sorters kunder som verkar inom helt skilda branscher. Detta ligger även i linje med utbildningen Service Management där det är viktigt att identifiera kundens behov, leverera positivt kundbemötande och vårda långa relationer med kunderna. Det blev även tydligt att marknadsföring är väldigt brett då Comprend arbetar med kundernas broschyrer, utformning av webbsidor, interna och externa budskap, kampanjer, implementering av varumärkesstrategier och mycket mer. Jag tar med mig vikten av att en genomarbetad marknadsföringsstrategi med tydliga och enhetliga budskap över olika plattformar och kanaler kan leda till ökad lönsamhet och framgångar för en organisations verksamhet. 

Kunde du använda kunskaper från utbildningen under praktiken?

Genom mina nyligen förvärvade kompetenser från utbildningen så kunde jag bidra med min kunskap till olika projekt. Min handledare var väldigt nyfiken på hur jag såg på saker som dök upp under min tid där. Jag kunde därmed applicera modeller och teorier som jag fått med mig från utbildningen kopplade till arbetsuppgifter på praktikplatsen.

Kunde du tillföra något till praktikplatsen?

En central del av mitt arbete var att komma med förslag på förbättringsmöjligheter för kundernas externa kommunikation, vilket var något min handledare tog med sig vidare till möten med kunderna. Jag gjorde även omvärldsanalyser och kollade hur kundernas konkurrenter marknadsför sig. Även saker som hamnade på min handledares bord tog min handledare upp med mig där vi bollade idéer och förslag på lösningar. Tack vare min handledares förtroende så avslutades praktiken med en större uppgift där jag fick planera och lägga fram förslag på en kunds marknadsföring på sociala medier för ett kvartal. Det hela avslutades med ett kundmöte som jag höll i och där jag presenterade mina förslag. Marknadsföringsplanen togs emot positivt och är något som kunden kommer att använda sig av i sina sociala kanaler. 

Jack Eskilsson.

Jack Eskilsson

Program: Service Management, Retail
Praktikplats: Pyramid Communications som numera går under varumärket Comprend (skedde en organisatorisk sammanslagning av fem olika marknadsföringsbyråer under min praktikperiod)