Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Camille fick driva projekt på IKEA

Redan innan Camille började sin praktik på IKEA hade hon kontakt med sin framtida handledare och kunde därför skapa tydliga mål och anpassade arbetsuppgifter för att båda parter skulle bli nöjda. Under sin tid där fick hon driva egna projekt med hjälp av sina kunskaper från de tidigare åren på Service management.

Varför ville du ha praktik? 

Jag visste redan från början av min utbildning att jag ville genomföra en praktikperiod av flera viktiga skäl. För det första anser jag att praktik är otroligt viktigt och en ovärderlig tillgång på CVt. Jag såg perioden som en möjlighet att tillämpa och utveckla mina färdigheter på riktigt, bortom det teoretiska ramverket som jag nu lärt mig under utbildningen. Eftersom att jag dessutom saknade tidigare erfarenhet inom branschen, såg jag praktiken som en unik chans att skaffa mig den yrkeserfarenhet som är nödvändig för att förhoppningsvis nå mina framtida karriärmål. Genom att vara aktivt involverad i verkliga projekt och arbetsuppgifter ville jag både bygga upp min kompetens och få en djupare förståelse för detaljhandelns dynamik.

Hur valde du att kombinera praktik och kurser?

Jag valde att fokusera på min praktik under en period av cirka 10 veckor för att kunna ägna mig helt åt denna erfarenhet. Efter avslutad praktik läste jag två distanskurser som jag valde med målet att dessa skulle komplettera och fördjupa de färdigheter och kunskaper som jag förväntade mig att förvärva under min tid på IKEA.

Tack vare att jag hade tur nog att upprätthålla en kontinuerlig kommunikation med min framtida handledare flera månader innan praktikstart, kunde vi diskutera mina framtida arbetsuppgifter och sätta upp tydliga mål med min praktik. Genom att ha denna öppna dialog kunde jag på sätt och vis skräddarsy mina distanskurser, vilket i sin tur bidrog till min egna utveckling. 

Vad har du lärt dig och vad tar du med dig?

Inte för att överdriva, men SÅ mycket! En av de mest betydande lärdomarna har varit fördjupningen av mina praktiska färdigheter inom projektledning och förändringsarbete. Att självständigt leda och driva förbättringsinitiativ har inte bara gett mig insikter i själva projektledningsprocessen, utan också förstärkt min förmåga att alltid arbeta värdeskapande och utifrån flera intressenters synvinklar.  

Jag har även fått insikter om vikten av omnikanaler och samarbetet däremellan för att skapa en sömlös upplevelse för kunderna. Genom att följa och analysera kundresan över olika kanaler har jag kunnat identifiera möjligheter till förbättring och effektivisering. Samarbetet mellan olika kanaler har inte bara varit en lärdom i att integrera teknologiska lösningar, utan också i att skapa en enhetlig och positiv kundupplevelse.

Vad jag tar med mig från praktiken är inte bara konkreta färdigheter och kunskaper, utan framförallt en ökad självinsikt och en starkare känsla av yrkesidentitet. Jag har upptäckt att jag faktiskt kan bara jag försöker och detta kommer jag att bära med mig i alla framtida utmaningar.

Kunde du använda kunskaper från utbildningen under praktiken?

Absolut! Min utbildning har varit en ovärderlig resurs under hela min praktikperiod. Mina teoretiska kunskaper har direkt applicerats och varit avgörande för att kunna navigera och lösa uppgifter. Till exempel har min förståelse för service recovery, förväntningar och beteenden hos kunder samt värdeerbjudanden varit avgörande när jag arbetade med att bland annat omvandla kund- och medarbetarbehov, analysera feedback, kartlägga kundresor och implementera lösningar.

Genom att tillämpa exempelvis en SWOT-analys kunde jag identifiera och utvärdera styrkor, svagheter, möjlighet och hot som påverkar IKEA, dess projekt, kunder och medarbetare. Dessutom har kursen inom samhällsvetenskapliga metoder bidragit till min förmåga att konstruera enkätundersökningar och intervjuer, vilket behövdes till min datainsamling. Jag har också haft nytta av mina teoretiska och analytiska färdigheter när det gäller strategi- och verksamhetsutveckling och min förmåga att dra strategiska slutsatser å både organisationens och kundernas vägnar.  

Den breda basen av kunskap och färdigheter som jag har byggt upp under min utbildning har verkligen varit en tillgång och har möjliggjort en smidig övergång från teori till praktik.

Kunde du tillföra något till praktikplatsen?

Ja, så himla kul! Jag drev två egna projekt med målet att skapa eller förbättra upplevelsen för både kunder och medarbetare. Det ena projektet fokuserade på kunder och utgick från forskning, vilket innebar att jag fick utforska i det okända. Detta projekt ledde till att IKEA förbättrade sina interna rutiner och processer kring ersättning till kunder vid uteblivna leveranser.

Det andra projektet fokuserade på medarbetare och utgick från kontinuerlig förbättring. Här arbetade jag med påståenden om bristande arbetsmetoder som orsakade felaktig försäljningsstatistik. Målet var att finna rotorsaker till problemet och efter datainsamling och analys kunde jag presentera potentiella lösningar. Dessa lösningar testas och implementeras i dagsläget och lyckligtvis hålls jag uppdaterad!

Grupp av människor i ett mötesrum. De tittar på en projektorskärm.

Camille Paine-Hall

Program: Service Management, inriktning Retail
Praktikplats: Experience Design-avdelningen på IKEA Remote Customer Meeting Point