Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Workshop om delningsekonomins villkor och utmaningar för svensk äventyrsturism

Mia Larson och Cecilia Cassinger

Delningsekonomi via digitala plattformar är något som sysselsatt turismforskarna Mia Larson och Cecilia Cassinger. En av slutsatserna från projektet är att företagen har svårt att hitta sina användare och bygga upp en gemenskap.

Resultaten från projektet ”Digitalisering och visualisering av guidetjänster inom äventyrsturism” som Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond (BFUF) har finansierat under de två senaste åren avrapporterades den 20 november genom en workshop.

Forskarna Mia Larson och Cecilia Cassinger (från Strategisk kommunikation) presenterade och diskuterade resultaten med representanter från turism och besöksnäringen i Helsingborg, Malmö och Göteborg, studenter vid Lunds universitets internationella masterprogram i turism samt forskare inom turism och delningsekonomi. Kes McCormick från Internationella miljöinstitutet vid Lunds universitet och Szilvia Gyimothy vid Institutionen för globala och kulturella studier, Aalborg universitet i Köpenhamn gav var sin presentation om delningsekonomins villkor i städer. I paneldiskussionen adresserades delningsekonomins baksidor och konsekvenser för besöksnäringen.

Forskarna Mia Larson, Kes McCormick, Cecilia Cassinger och Szilvia Gyimothy medverkade i workshopen.
Forskarna Mia Larson, Kes McCormick, Cecilia Cassinger och Szilvia Gyimothy medverkade i workshopen.

Forskningsprojektet är ett samarbete mellan forskare och en entreprenör inom turismnäringen där demonstratorföretaget Aways byggts upp samtidigt som forskarna följt processen. Aways är en startup inom äventyrsturism med en affärsmodell som bygger på att användare kan dela tjänster via en digital plattform.

Forskningsresultaten visar att en av de främsta utmaningarna för små delningsföretag inom besöksnäringen är att rekrytera användare till och bygga gemenskap (community) på plattformen. En annan central slutsats i projektet är att turism- och besöksnäringen har mycket att vinna på att stödja delningsföretag men att delningsekonomin befinner sig i en mognadsfas vilket har höjt inträdesbarriären för startups inom turism.

Workshop om delningsekonomi

Läs mer om projektet och BFUF