Utbildningen hjälpte Daniel starta restaurang

Daniel Joannou

Utbildningen var tongivande när krögaren och entreprenören Daniel Joannou beslöt att öppna sushirestaurangen Rå Epok. Det sa han under ett besök hos studenter som läser tredje året på Kandidatprogrammet service management hotel & restaurant.

– De intryck jag fick från utbildningen var och är väldigt tongivande i det jag håller på med idag.

Daniel Joannou som efter sina studier 2009 valde att öppna en sushirestaurang betonade under besöket att det är viktigt att komma på nya idéer och utveckla det man lärt sig på utbildningen. För hans egen del handlade det om att ta miljövänliga idéer som funnits en tid inom den skånska restaurangnäringen och utveckla dem vidare till en miljövänlig sushirestaurang.

– Vi såg att många vanliga restauranger hade fått en medvetenhet om varifrån råvarorna kom ifrån. De pratade också om sina närliggande gårdar och ett nytt miljötänk. Men sushibranschen tycktes inte ha hakat på och insett att det fanns en efterfrågan på sushi utan jätteräkor och tonfisk. Det var där det började.

Daniel Joannou utvecklade sedan konceptet med att ha Skåne i fokus och ta fram sloganet sushi på skånska. Syftet var att rata all rödlistad fisk och laga god mat på schysta och närodlade råvaror. Idag äger han tillsammans med en kollega en sushirestaurang i Lund och en filial till den i Helsingborg.

Vad har du för tips för studenter som vill gå Service management?
– Du är mycket bättre rustad om du går utbildningen än om du inte gör det.  Du får verktygen och en bra utrustning. Sen är det klart att du själv måste gå ut och lära dig använda verktygen praktiskt. Men du kan också alltid falla tillbaka på att det är en universitetsutbildning från Service Management och det är en trygghet.

Vad gav utbildningen dig för konkreta verktyg som krögare?
– Vi fick ju ställa ut och göra en affärsplan. Jag tycker samtidigt att kursen i affärsjuridik i hotell och restaurangbranschen hjälpt mig i mina möten med olika organisationer i branschen. Sen tycker jag att kurserna om ledarskap och i hur man motiverar sin personal var intressanta.  Och även om jag inte kan rabbla upp alla teorier från kurserna så sitter kunskapen och lärdomarna fortfarande kvar i bakhuvudet. Det har varit nyttigt för mig som chef.