Turism och hotell studenter på studieexkursion i Pärnu

Pärnu
En lyckad vecka i Pärnu som uppskattades av alla inblandade.

Efter två års Corona-uppehåll kunde äntligen den årliga exkursionen till estniska Pärnu genomföras. Exkursionen har under många år varit ett inslag på kandidatprogrammets andra inriktningsskurs ”Platsutveckling i besöksnäringen”, och finansieras av Helsingborgs Stad.

Under sex dagar i maj åkte tre lärare tillsammans med 20 studenter från turism- och hotellinriktningen till Pärnu, där Pärnu University College stod som värdar.

Syftet med resan är för studenterna att samla in empiri till den uppsats som skrivs inom kursen, och under vistelsen bjöds studenterna på bl.a. föreläsningar med Visit Pärnu, besök på Pärnu Museum och Tervis spa, samt en local food workshop och svensk-estnisk fusion-frukost tillagat av turismstudenterna från Pärnu University College. Exkursionen avslutades med ett besök på bondgården Maria Farm utanför Pärnu, där det bjöds på en estnisk afton med traditionell middag, musik och dans, framfört av Estlands nationella folkdansgrupp. Självklart fick studenterna möjlighet att dansa med och ta del av de lokala traditionerna.