Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Trender som utmanar detaljhandeln

Trender Handel

Vilka är trenderna i det snabbt föränderliga detaljhandelslandskapet? Det diskuterades under en trendspaningsdag med Handelsrådet i Malmö förra veckan. Temat var ”Butiken som marknadsföringskanal”.

Upplägget för dagen bestod av trendspaning på förmiddagen följt av en eftermiddag speciellt för utbildare inom handeln.  

Urban Lindstedt, journalist specialiserad på detaljhandelsbevakning höll en presentation om trenderna som just nu omvandlar handeln och forskaren Jens Nordfält talade om Butiken som marknadsföringskanal och resonerade med utgångspunkt i sin senaste forskning kring praktiska exempel kring hur den framtida fysiska butiken kan och behöver se ut. Johanna och David Neckmar som driver Blosterpigan berättade om sin rörelse med ett utbud av både varor och tjänster samt både fysisk butik och e-handel.

Trender Handel

Därefter följde en paneldebatt där Björn Bergman, vd Svenska Stadskärnor, Eric Sjöstedt, affärsområdeschef handel, Vasakronan och Ola Thufvesson, universitetslektor på Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Lunds universitet medverkade. Debatten handlade om den fysiska handelsplatsens betydelse i tider av ökad e-handel.

Fyra trender inom detaljhandel:

1. E-handeln ökar men 90 % av all handel i Sverige sker fortfarande i butik.

2. Klassiska butiker behöver bli bättre på service, upplevelser, kreativitet och kompetens så att besökarna tydligt känner värdeskillnaden mot ren e-handel.

3. Klassiska butiker måste förbättra exponering av  varor och att få besökare att stanna längre i butik. Besökare som stannar längre upptäcker oftast fler varor de vill ha.

4. Begreppet "e-skam" är på väg. Ökad e-handel leder till att pengar skickas iväg från lokalsamhället och att det lokala utbudet minskar.