Studenter i live-case med Capio

Stefan Bremberg inledde uppgiften.
Stefan Bremberg, medicinsk chef och chefsläkare, inledde uppgiften och gav studenterna bakgrundsinformation om Capio.

Den 19 och 21 oktober besökte Capios ledning oss på institutionen för att hålla i ett live-case med tredjeårsstudenterna på kandidatprogrammen i service management och equality and diversity management.

Uppgiften var att identifiera problem och möjligheter samt hitta möjliga förbättringar hos Capio. Mer specifikt löd uppgiften:

Företaget står inför nya strategiska utmaningar. Du har därför fått i uppdrag av företagsledningen att utreda företagets möjligheter att skapa varaktiga konkurrens­fördelar genom att analysera företagets nuvarande strategi och verksamhetsstyrning. Syftet med uppdraget är att undersöka vilka strategiska möjligheter företaget har och hur verksamhetsstyrningen och organisationen är lämpade för att stärka strategin/erna. Ledningen vill att analysen skall leda fram till att kritiska problem/möjligheter identifieras samt att förslag på förändringar/förbättringar ges.

Momentet ingår i kursen Strategi och verksamhetsstyrning i serviceverksamheter. Förutom att studenterna lärde sig hur en organisation fungerar i verkligheten så skickas även den/de bästa lösningarna också vidare till ledningen för Capio.

Studenter på en föreläsning på Campus Helsingborg.