Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Strategier för att skapa en attraktiv plats

foodtruck

I en ny rapport, "En perfekt plats", från Handelsrådet presenterar Ola Thufvesson 18 olika strategier som kan användas för att skapa mer intressanta och attraktiva platser.

I takt med bättre kommunikationer, ökad globalisering och digitalisering behöver många fysiska platser bli intressantare och mer attraktiva för att attrahera besökare. Det handlar både om att maximera mängden långväga turister och om att göra varje plats mer komplett så att invånarna där inte känner sig tvungna att resa iväg. Förespråkare för modern lokaliserings-teori (inflyttning och stimulans) och för klimat-diskussionen (minskat resande med fossilt drivna färdmedel) ser positivt på platser som är kompletta och innehållsrika.

18 strategier för att skapa mer intressanta och attraktiva platser:

1. Attrahera människor till platsen
2. Få besökare stanna längre och sänka tempot?
3. Få besökare att spendera mera
4. Gör besökaren till trovärdig del av marknadsföringen
5. Det viktiga servicemötet
6. Skapa synergieffekter
7. Skillnad mellan mängd och kvalitet
8. Skapa inbjudande miljöer
9. Gör platser för alla sinnen
10. Topp och vardaglig bredd
11. Tidsdjup ökar upplevelsen
12. Tillverkning som attraktion
13. Skyltfönster inspirerar
14. Underlätta möten
15. Aktivitetsplatser för ökad rörlighet
16. Upptäckarplatser
17. Platser som tillåter
18. Skapa samtalsöppnare

Ta del av rapporten i sin helhet och Ola Thufvessons kapitel.

En perfekt plats