Stipendie till kandidatuppsats om volontärresor

Foto av Isabella och Nathalie som står framför ett fönster. I bakgrunden syns Campus Helsingborg.
Isabella Axelsson och Nathalie Regestad.

Volontärturism har blivit en av de snabbast växande alternativa turistmarknaderna. För att undersöka volontärernas upplevelse reser två kandidatstudenter till Ghana under nästan två månader för att genomföra studier på plats.

Isabella Axelsson och Nathalie Regestad går sista terminen på kandidatutbildningen i Service management med inriktning turism och har precis påbörjat sitt examensarbete. Ett fenomen som intresserar dem båda är så kallad volontärturism och de fick tidigt idéen om att det var vad de ville skriva om.

Syftet med uppsatsen är att undersöka volontärernas upplevelse under volontärresan. Isabella och Nathalie kommer inte bara att observera utan även delta i volontärarbetet. Under 8 veckor i vår befinner de sig därför på ett barnhem i Ghana.

– Vi kommer själva att jobba som volontärer hela tiden för att komma närmare gruppen och tanken är att genomföra intervjuer och etnografiska studier, säger Nathalie.

För att kunna finansiera resan och arbetet ansökte Nathalie och Isabella om bidrag från Lunds universitets Minor Field Studies-stipendium. Det ges ut varje år till uppsatsarbete på kandidat- eller masternivå och finansieras med hjälp av SIDA (Swedish International Development Cooperation Agency).