Satsning på Absolute Home skapar positiv framtidstro i Åhus

Åhus Absolute Home

The Absolut Company har öppnat besökscentret Absolut Home i Åhus och denna satsning har potential att bli en stor attraktion i orten och hela regionen. Men vilken betydelse har besökscentret för en ort som Åhus? Vilka möjligheter och utmaningar kan det medföra för invånare och företagare?

Forskare från Institutionen för service management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet har studerat både turistaktörers och Åhusbors syn på värden för att ta reda på hur dessa ställer sig till det nya besökscentret i sin ort.

Åhus är en plats som redan idag skapar många olika värden för invånare och besökare. Däremot förknippas orten främst med sommaraktiviteter och har haft svårt att sticka ut i ett året-runt perspektiv. Utvecklingen av Absolute Home ligger i linje med vad lokala och regionala organisationer redan arbetar med, insatser som sätter hållbarhet, mat och dryck i fokus och som kan förlänga säsongen.

– Så gott som alla personer vi har pratat med i studien upplever att de befinner sig i en uppåtgående utvecklingsspiral. Det finns en stark ”vi-känsla” som förenar aktörer och invånare och de känner en stolthet över att bo och verka i Åhus som förstärks genom det nya besökscentret, säger Malin Zillinger, en av forskarna bakom rapporten.

Förtroendet för The absolute Company är stort, men samtidigt finns en oro om den lokala förankringen skulle minska. Det finns även en rädsla för att en ökad tillströmning av besökare skapar problem med tillgängligheten. Det är dock framförallt en positiv framtidsanda som genomsyrar den nya satsningen och Absolute Home har en viktig roll för en gynnsam utveckling på orten.

Studien har gjorts av Lunds universitet och teamet bakom är: Malin Zillinger, doktor i kulturgeografi och lektor vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap. Sara Hedström, civilekonom samt master i service management med inriktning turism- och destinationsutveckling. Torleif Bramryd, professor i miljöstrategi vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap.

Ta del av rapporten i sin helhet här: