Sara Telemo vinnare av årets Ordförandepris

Sara Telemo vinner Ordförandepriset 2015: Birgitta Olsson

Sara Telemo som studerar Service management, Retail har vunnit Svensk Handels Ordförandepris på 50 000 kronor på årets Retail Awards. Priset har som syfte att lyfta fram framstående studenter från landets handelsinriktade kandidatutbildningar.

– Det känns fantastisk kul att få ta emot ett sådant pris. Det känns som ett kvitto på att jag gjort bra ifrån mig under mina tre år på Campus samt att detaljhandelsbranschen är det rätta för mig, säger Sara efter årets prisceremoni i Stockholm.

För att få Ordförandepriset ska studenten vara framgångsrik i sina studier, initiativrik, aktiv och engagerad. Dessutom ska studenten ha ett stort intresse för handel och spås en framgångsrik karriär inom handelssbranschen.

Sara Telemo är 24 år och kommer från Halmstad. Hon sökte sitt första arbete inom servicebranschen som 14-åring. Under gymnasietiden var Sara projektledare för ett samarbete mellan sin och en lokal ICA Maxibutik. Detta ledde fram till arbete inom ICA. Efter ICA ville Sara stärka sitt handelsintresse med teoretiska kunskaper. Det ledde till att hon sökte till Service management programmet med inriktning Retail vid Lunds universitet, Campus Helsingborg.

Varför var det du som vann priset i år?

– Jag tror de gillade min kombination av goda studieresultat och att jag hela tiden haft en fot ut i verkligheten via olika jobb och ideella engagemang.

Förutom höga betyg på kurserna har Sara använt studietiden i Helsingborg till engagemang för Marknadsföreningen (Helsingborgsregionen) och som evenemangsansvarig för studentföreningens styrelse. Sara tyckte att det saknades praktikmöjligheter på utbildningen och har därför varit mycket engagerad i att tillsammans med Citysamverkan, Helsingborg utveckla ett praktiksystem som nu är inne på andra året. Arbetet med praktiksystemet har i sin tur gjort Sara till en av initiativtagarna till samarbetsorganet ”Citygruppen” för Helsingborg. Syftet med Citygruppen är att aktivt koppla ihop representanter för näringslivet i Helsingborgs stadskärna med studenter på Campus.

Vad har du för tips till studenter som vill vinna priset i framtiden?

– Satsa lite extra på dina betyg, omge dig av duktiga och engagerade människor samt ta vara på varje möjlighet som kan utöka dina erfarenheter, kontaktnät och samtidigt göra skillnad för dina medmänniskor.

Sara har under termin 5 varit utbytesstudent i Reykjavik och är sedan januari i år anställd som studentmedarbetare på Region Skåne. Efter avslutad utbildning vill Sara helst tillbaka till dagligvaruhandeln.