Retail-studenter fick lära sig mer om Ikea

Retail-studenterna besöker Ikea

Förstaårsstudenterna på kandidatprogrammet Service Management besökte Ikeas vagga i Älmhult för att lära sig mer om företaget och göra egna observationer i butiksmiljön.

Syftet med besöket var att studenterna, inom ramen för kursen "Butiken", skulle förstå hur ett stort varuhus fungerar. Ikeas personal var mycket engagerade i besöket och gjorde allt för att våra studenter skulle få med sig en bra bild av företaget. De berättade bland annat om hur varuhuset arbetar med hotspots, både för att presentera sortimentet och för att skapa en upplevelse på vägen genom varuhuset.

Efter föreläsningar och rundvandring blev studenterna tilldelade uppgifter att utföra som byggde på observationer i butiken. Några av ämnena var kundens engagemang, köpprocessen och servicemötet.

Sedan några år tillbaka ligger även Ikeas museum inrymt i den tidigare varuhusbyggnaden i Älmhult. Under besöket kunde studenterna göra intressanta jämförelser mellan det stora varuhuset och den lilla museibutiken.