Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Personalens roll i framtidens fysiska butik

workshop presentation 16 oktober
Björn C Nilsson, ansvarig för customer interaction hos Clas Ohlson, berättar om hemmafixarkedjans säljcoachprogram samt arbetet med att väva ihop de olika säljkanalerna i en sammanhängande kundupplevelse.

Den fysiska butiken är föremål för omfattande förändring. Dagens kunder ställer alltmer avancerade krav på butikens erbjudande, där digitalisering och mobilanpassade lösningar blir allt mer centralt. Servicemötet i butiken är i förändring och butikspersonalen står inför betydande utmaningar.

Centrum för handelsforskning anordnade under onsdagen en workshop som fokuserade på de utmaningar som handelsorganisationer möter idag – och de möjliga lösningar som finns. Under en halvdag fick deltagarna lyssna till inspirerande inspel från såväl forskare som kunniga praktiker. Seminariet anordnades i samband med Lunds universitets framtidsvecka.

Kristina Bäckström, forskare vid centrum för handelsforskning presenterade, tillsammans med Ulf Johansson, preliminära resultat av ett pågående forskningsprojekt under seminariet.

Vilka utmaningar och möjligheter har personalens när det gäller den fysiska butiken i framtiden?

Servicemöten i den fysiska butiken ser idag annorlunda ut på många sätt, men det personliga mötet med personal är alltjämt något som många kunder värdesätter högt och här finns möjlighet att skapa konkurrensfördelar - inte minst genom kunskap och ett bra bemötande. När det gäller utmaningar så handlar en central sådan om digitalisering i butik, där vi exempelvis ser att det finns ett behov av fortsatt utveckling för att de digitala verktyg som personalen använder ska vara ett bra stöd för dem i mötet med kunden.

Vad hoppas du att deltagarna tog med sig för insikter från workshopen?

Jag hoppas framförallt att de tyckte workshopen var givande och att dagen gav utrymme för intressanta diskussioner och erfarenhetsutbyte.