Öppet hus på Campus

öppethus

Den 13 mars hölls Öppet hus på Campus Helsingborg, där intresserade kunde få veta mer om våra program och utbildningar.

Intresserade, eventuellt blivande studenter, besökare tog chansen att träffa våra nuvarande studenter på Service Management och ställa frågor till studievägledarna.

Ett flertal studentambassadörer tillsammans med studievägledare och prefekt Anette Svingstedt höll i presentationer av våra program; kandidatprogrammet service management (inriktning Health, Retail och Tourism & Hotel) samt Logistics service management. Prefekt Anette inledde med att berätta om vad våra utbildningar innehåller, leder till och vilka arbeten våra utexaminerade studenter får. Många av våra studenter får arbete redan under utbildningen och 87% har anställning inom sex månader efter examen.

Tre av våra studenter tog sedan över och Linnea Kristoffersson, som läser tredje året på Retail-inriktningen, inledde med att berätta om hur det rent allmänt är att läsa på universitet och sedan lite mer ingående om en kurs som hon läste i höstas. Den kursen har ett blandat upplägg med muntliga examinationer, grupparbeten och ett större individuellt arbete. Kursen är bygger på samarbete med näringslivet och avslutas med att ett företag presenterar ett Livecase som studenterna ska arbeta med. Linnea hade planer på att bli ingenjör men insåg när hon arbetade med att sälja badrum att hon tyckte mycket om kundkontakterna. Hon säger att hon inte en sekund har ångrat sitt val att läsa på Service Management.

Vår andra studenten, Pavel Drozdov som går första året på Logistic service management, hade egentligen planer på att bli pilot, men efter att en tid ha arbetat på en bilfirma insåg även han att han ville arbeta mer direkt med kundrelationer. Han sökte sig därför till logistikutbildningen där han trivs mycket bra. Utbildningen ges i samarbete med LTH (Lunds tekniska högskola) och ger en bra balans mellan logistik och service management. Pavel berättade även lite om livet runt studierna och möjligheterna att vara med i olika studentföreningar. Ett tips från Pavel till blivande studenter är att inte missa Novischveckan som innebär ett deltagande i ett antal studentsociala aktiviteter veckan innan studierna startar.

Sandra Uhde, som går andra året på Tourism & Hotel, var vår tredje studentrepresentant. Hon fick efter gymnasiet arbete som redovisningsassistent, men insåg att hon inte ville sitta bakom en dator hela dagen utan ville ha kundkontakt. Sandra berättade också om möjligheterna till utlandsstudier under utbildningen (termin 5, hösten): Hon ska själv till åka som utbytesstudent till Kalifornien nu i höst. Hon menar att det är en möjlighet att utveckla sig själv, bättra på sin engelska både i tal och skrift och att det blir en merit i CV, vilket inte är helt fel!

Missade du Öppet Hus och vill veta mer om hur det är att studera hos oss?
Vi bjuder in till att ”Skugga Service Management” tisdagen den 9 april (från 13.00). Gå på en föreläsning, prata med våra nuvarande studenter och ta tillfället i akt att ställa frågor! Maila intresseanmälan till info [at] ism [dot] lu [dot] se

Andra viktiga datum!
15 mars - Öppnar anmälningen till höstens utbildningar på antagning.se
15 april - Ansökningstiden stänger på antagning.se!

Du kan alltid följa våra studenter och ställa dina frågor till dem på Studentbloggen eller Instagram.

öppethus