Ökat intresse för uppdragsutbildning i strategisk processledning

Katja Lindqvist forskar om hur kulturen kan användas för regional utveckling. Foto: Johan Persson

Flera regioner i Sverige har visat intresse för en uppföljning av kursen Att driva utveckling av kulturella och kreativa näringar som avslutades nu i höst. Kursen är en unik pilotutbildning initierad av Region Skåne i samarbete med Institutionen för service management och tjänstevetenskap och Kommunförbundet Skåne. Kursdeltagare var kultur- och näringslivschefer i ett flertal skånska kommuner.

Institutionen prefekt Christer Eldh och kursansvariga Katja Lindqvist ska därför träffa Region Skåne senare i höst för att diskutera det intresse som finns och hur institutionen kan arbeta vidare med detta i samverkan. Men eftersom största delen av finansieringen kom från Tillväxtverket så är finansieringen av en ny kurs inte given.

– Syftet med kursen Att driva utveckling av kulturella och kreativa näringar (KKN) har varit att få kommunerna i Skåne att samarbeta över politikområdes- och förvaltningsgränserna för att skapa bättre förutsättningar för tillväxt inom kulturella och kreativa näringar, säger kursansvariga Katja Lindqvist.

Den 17 september fick ett 20-tal tjänstemän från kultur- och näringslivsavdelningar i 15 kommuner i Skåne ett diplom. Det efter att de under fem seminarier i form av ett internat och fyra heldagar arbetat praktiskt med att utforma strategier för att stödja utvecklingen av kulturella och kreativa näringar i Skåne.

Vad har du fått för feedback nu efter kursen avslutats?
– Min uppfattning är att särskilt mindre kommuner har ett stort behov av att diskutera sina möjligheter och villkor med andra kommuner i Skåne. De har uppskattat gästföreläsare under kursen.

Kursen erbjöd även en unik möjlighet för deltagarna att få forskningsbaserad kompetensutveckling och stöd i det egna utvecklingsarbetet kring kulturella och kreativa näringar. För att inte glömma ett värdefullt nätverk mellan de deltagande.

– En reflektion jag gör är att det finns utmaningar med att genomföra uppdragsutbildning utan kurspoäng. Kursdeltagarna var nog, är min uppfattning, vana vid konferenser och inspirationsdagar där de främst sitter och lyssnar på andra, och på denna kurs har de fått uppgifter att arbeta med inför varje kurstillfälle, och det har till viss del varit en utmaning. De har fått i uppgift att ta reda på exempelvis vilka kreativa branscher som är starkast i deras kommun, och utarbeta förslag till handlingsplan för utveckling av kulturella och kreativa näringar i kommunen, och det kan förstås vara svårare i vissa kommuner än andra, säger Katja Lindqvist.

Vad gav kursen deltagarna?
– De har fått träffa inspirerande gäster från Hamburg, Helsingör, Borås med flera städer där man arbetar aktivt med kulturen i stadsutveckling, och företrädare för olika initiativ där kulturella och kreativa företag stöds och stärks. Vidare har de fått träffa andra kultur- och näringslivschefer i Skåne, och på så sätt kunnat utbyta erfarenheter och etablera nätverk. Det finns tankar på att vissa av kommunerna kan fortsätta att arbeta tillsammans genom koordinering från Region Skåne, men det är sådant som håller på att formeras just nu, säger Katja Lindqvist.

Hur upplevde du att kursen gick?
– Jag upplevde att den gick bra. Sedan är det en utmaning att hålla en kurs för deltagare med stor spännvidd i kunskap om området och lokala villkor för utveckling av KKN-stöd. Det är ju en brant lärokurva i sådana här pilotprojekt, och förhoppningen är att den kunskapen och erfarenheten jag nu har kan användas i framtida liknande projekt, säger Katja Lindqvist.

Kommer kursen ges igen eller får den någon slags uppföljning? Vad tror du?
– Region Skåne har fått många frågor om en uppföljning. Men eftersom största delen av finansieringen kom från Tillväxtverket så är finansieringen av en ny kurs inte helt given. Regioner eller staten behöver nog gå in och stötta en ny omgång av kursen, eftersom många små kommuner inte har möjlighet att betala vad en uppdragsutbildning kostar. Men Christer Eldh och jag ska träffa Regionen igen senare i höst för att diskutera det intresse som finns och hur vi kan arbeta vidare med detta i samverkan, säger Katja Lindqvist.

Tidigare nyhet 2014-04-08: Uppdragsutbildning sätter fart på kultur och innovationer i Skåne (öppnas i nytt fönster)