Oglamorösa resor bakom Instagram-bilder

Flyg landar på Sturup. Foto: Mikael Risedal

Forskning visar att frekvent resande inte behöver vara glamoröst trots att långa resor framställs nästan uteslutande som positivt. Det menar Stefan Gössling forskare på Institutionen för service management och tjänstevetenskap.

I en intervju med Sveriges Radio berättar Stefan Gössling om sin nya studie där han tillsammans med en brittisk kollega från universitetet i Surrey analyserat forskningsartiklar kring resandets konsekvenser och hur resandet framställs i samhället.

Studierna som Stefan Gössling analyserat, visar bland annat att frekvent resande kan leda till stress, ensamhet och att familjerelationer försämras. Längre perioder av stillasittande vid till exempel flygresor ökar också risken för blodpropp. Dessutom är jetlag och sömnbrist inte heller bra för hälsan.

Trots detta hyllar vi resandet och blundar för de negativa konsekvenserna menar Stefan Gössling. Han vill därför lyfta upp den allmänna vetskapen om att resandet dessutom påverkar samhället negativt genom att bidra till klimatförändringarna.

– Alla pratar om mobilitet, men i ett samhälle som har kunskap om klimatförändring borde vi egentligen också prata om vad det innebär för utsläpp och annat, säger Stefan Gössling till Sveriges Radio.

Enligt Stefan Gössling, kan resandet naturligtvis också vara värdefullt ur ett ekonomiskt och kulturellt perspektiv. Detta eftersom resandet ger oss möjlighet att träffa nya människor och kulturer, samtidigt som det globala resandet spelar en viktig roll i dagens ekonomi. Dock blir kvalitén på resandet mer ytlitg på grund av trender i sociala medier som syftar att genera socialt kapital och där själva bilden viktigare än upplevelsen själv.

– Med de nya trenderna då vi allt oftare reser för att pricka av platser för att kunna visa att vi har besökt olika länder snarare än att verkligen uppleva länderna, blir det skillnad på kvalitén på resorna som vi får och kunskapen vi drar ut av de här resorna, säger Stefan Gössling till Sveriges Radio.

Läs hela studien A darker side of hypermobility här