Nytt kunskapscenter kring antibiotikaresistens öppnar på Campus

Antibiotikaresistens Campus

Ett nytt kunskapscenter för forskning rörande antibiotikaresistens ska förläggas på Campus Helsingborg. Syftet är att studera hur antibiotikaresistens kan påverka samhället och olika samhällsinstitutioner framöver.

Det nya centret kommer inte att vara i form av en fysisk lokal utan fungera som ett nätverk där forskare samlas.
– Det sjösätts i oktober. Vi startar upp ett mer rumlöst kunskapscenter med faciliteter som vi kan använda oss av. Centret ska jobba med ansökningar för att etablera ett större nätverk, säger Henrik Loodin, universitetslektor vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap på Lunds universitet.
Emerging Infectious Diseases, som forskningscentret ska heta, kommer bli en fortsättning på ämnet antibiotikaresistens.

Läs artikeln i HD