E-handelschefer har en nyckelroll i handelsföretagen. Trots att rollen blivit allt viktigare finns begränsad kunskap om hur dessa chefer utför sitt arbete.
Vad gör e-handelschefer? Vilken kompetens måste de ha? Hur ser deras arbetsförhållande ut? Vilken position har e-handelschefer i företag idag? Det är några av de frågor som projektet vill ge svar på.
Efter avslutat projekt hoppas forskarteamet kunna bidra med kunskap så att handelsföretagen kan stödja rollen som e-handelschef i den egna organisationen och utforma kompetensprofiler som också kan användas i rekrytering.
Projektet är ett samarbete mellan Lunds universitet och Högskolan i Borås.
– Tack vare forskarteamets redan upparbetade kontakter med näringslivet, har det varit förhållandevis lätt att få flera av de stora handelsföretagen med i projektet, säger Christian Fuentes.
Bland de företag som öppnar upp för forskarna att vara med och intervjua och jobbskugga sina e-handelschefer är bland annat Indiska, NetonNet, Stadium, Hyber, och Lindex.
Om projektet:
Projekttitel: E-commerce managers: understanding the formation of a new market actor
Utlysning: Handelsrådet: Forskning relevant för Handelsnäringen 2022
Projektledare: Christian Fuentes, Lunds universitet
Övriga projektdeltagare: Emma Samsioe Lunds universitet, Patrik Stoopendahl Högskolan i Borås, Gabriella Wulff Högskolan i Borås
Beviljat anslag: 1 908 754 kronor