Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Ny forskningsmiljö ska stärka forskning och undervisning inom kultur och kreativitet

Akvarell
Akvarell av Cecilia Fredriksson

CROCUS är en ny forskningsmiljö där forskare från flera delar av Lunds universitet medverkar. Målet är inställt på att skapa en dynamisk forsknings- och utbildningsmiljö med fokus på kulturella och kreativa näringar.

Kultur och kreativitet är idag starkt betydelsebärande samhällsfenomen som också är centrala för både personlig och lokal utveckling. Kultur och kreativitet får en allt viktigare roll i skilda verksamheters produkt- och tjänsteutveckling, liksom i olika affärsmodeller. Kulturell och kreativ kompetens kan även fungera som en viktig resurs för att utveckla innovationsförmågan inom andra fält och branscher.

- Vårt mål är att etablera en forsknings- och utbildningsmiljö som konsoliderar tvärvetenskapliga samarbeten inom profilområdet och som möter behov av framtida utbildning, säger Erika Andersson Cederholm, en utav forskarna och initiativtagarna till CROCUS.

Aktiviteter inom ramen för nätverket sker på flera nivåer: Utvecklat utbildningsutbud på grundläggande och avancerad nivå, utveckling av uppdragsutbildning, etablering av forskarskola samt uppbyggnad av plattform för tvärvetenskaplig forskning.

Utbildningar

Masterinriktningen i Culture and Creativity Management startade hösten 2019, och ett masterprogram i Fashion Studies är under utveckling. Uppdragsutbildning inom modevetenskap planeras och nätverket kommer att undersöka möjligheter att utveckla nya utbildningsmoduler kring de kreativa yrkenas arbetsmarknad och arbetsvillkor.

Projektbaserade arbeten

CROCUS organiseras i tre tvärvetenskapliga teman:

Det kreativa rummet – planering och gestaltning. I detta tema fokuseras platsens, tidens och rummets betydelse i det kulturella och kreativa arbetet.
Kreativt arbete – verksamheter, villkor och drivkrafter. Här studeras arbetsvillkor och drivkrafter, samt entreprenörskap inom kulturella och kreativa näringar.
Trender, teknik och tidsanda. Här fokuseras historiska perspektiv på mode och design, konsumtionskultur, samt kulturdriven innovation.

Seminarie- och workshopserie

Pågående forskning och aktuella frågor kommer att presenteras av nätverkets forskare såväl som inbjudna gäster i olika seminarier och workshops. Den 12 december är första seminariet inplanerat och kommer att handla om Kreativa rum på modets marknad.

Läs mer om CROCUS och följ vad som är på gång: www.ism.lu.se/crocus

Deltagare CROCUS

I projektet medverkar forskare från den samhällsvetenskapliga fakulteten (Institutionen för service management och tjänstevetenskap och Institutionen för strategisk kommunikation), humanistiska och teologiska fakulteterna (Institutionen för kulturvetenskaper) samt den konstnärliga fakulteten i Malmö.


Devrim Umut Aslan, Erika Andersson Cederholm, Jörgen Dahlqvist, Cecilia Fredriksson, Elisabeth Högdahl, Marie Ledendal, Katja Lindqvist, Anna Lyrevik, Marthe Nehl, Pernilla Rasmussen, Ida de Wit Sandström, Emma Severinsson, Carina Sjöholm, Filippa Säwe, Ola Thufvesson, Philip Warkander och
Robert Willim.