Ny bok: Ett eget utomhus

Bild från Bokmässan 2017, där Carina Sjöholm om och Katarina Saltzman presenterade boken.
Bild från Bokmässan 2017, där Carina Sjöholm om och Katarina Saltzman diskuterade boken. Fotograf: Tove Marling

Det är lätt att bli nyfiken om man promenerar längs gatan i ett villaområde och passerar rader av trädgårdar där olika spår av aktiviteter, olika stilar, material och typer av växtlighet avlöser varandra. Vad händer egentligen mellan husen i vanliga villakvarter? Vad görs, vem gör vad och vad betyder villaträdgården?

Vår universitetslektor, Carina Sjöholm, har kommit med en ny bok med titeln "Ett eget utomhus - Perspektiv på livet i villaträdgården". Boken är en del av projektet "Arbete och redskap i villaträdgården mellan dröm och förverkligande” som är finansierat av Vetenskapsrådet och är utfört tillsammans med Katarina Saltzman, Göteborgs universitet, och Allan Gunnarsson, Sveriges lantbruksuniversitet, Alnarp.

Ett grönt rum som engagerar många

Boken handlar om villaträdgårdar som det inte finns så mycket forskning om samtidigt som väldigt många svenskar bor i eget hus och har trädgård. I boken får vi utforska olika ideal, praktiker och livssituationer i trädgården, och samspelet mellan människor, växter och andra sätts i fokus.

– Det har varit intressant att höra vad de boende haft att berätta om sina sätt att använda tomten, berättar Carina Sjöholm.

– Vi har gjort fältarbete i ett par olika områden. Vi sökte inte efter exklusiva trädgårdar utan meningen har varit att studera så kallade vanliga miljöer. Det hela kan också ses som en samtidsdokumentation om något som engagerar så många. Trädgårdsintresset är ju oerhört stort.

Inte bara avkoppling

Trots att villaområden på ytan kan framstå som enhetliga och med samma storlek och form, samma jord och kanske också samma innehåll, så har de mött en stor mångfald och variation i hur trädgårdsinnehavare använder och uppfattar utrymmet utanför det egna huset. I marknadsföring och media presenteras ofta en idealbild av trädgården som en plats för njutning och avkoppling. I praktiken blir den inte sällan en plats där ogräsen frodas och arbetsuppgifterna hopar sig.

Boken riktar sig såväl till forskare och studenter som till den intresserade allmänheten.

Du hittar boken på Adlibris.