Nordiskt-baltiskt samarbete om turismforskning för masterstudenter

Utbytesstudenter i Lundagård.

Projektet "NORBATOUR - Nordic-Baltic Tourism Research Studies", för samman fyra universitet i en gemensam masterkurs för att dela och utveckla kunskaper inom turismforskningen.

Det finns ett behov av nya forskningsmetoder

NORBATOUR för samman universitet i Estland, Finland, Sverige och Danmark för att utveckla forskningen inom turism. Turismindustrin är viktig för att främja regional utveckling och behovet av forskning inom ämnet ökar.

Det behövs en vidareutveckling av forskningsmetoder inom ämnet för att effektivt kunna undersöka detta samt möta samhällets efterfrågan. Det är därför angeläget med erfarenhetsutbyten för att kunna förfina metoder och utgångspunkter inom forskningen. Det är även viktigt att ta med studenter i denna process eftersom de kommer leda och forma den framtida turismforskningen.

En gemensam masterkurs är lösningen

För att möta behovet har en gemensam masterkurs skapats, “Tourism Research and Methodology”, där målet är att uveckla nya forskningsmetoder.

Kursen är en del av universitetens existerande programutbud och ingår i en befintlig kurs. Genom den gemensamma kursen får masterstudenterna tillgång till moderna inlärningsmiljöer och internationell kunskap om turismforskning. Det är ett komplement och är tänkt att ge ytterligare värde till deras utbildning. Kursen kombineras med e-lärande och en internationell vecka av intensiva föreläsningar på Pärnu College i Estland, den 6-10 maj.

Deltagande universitet:

• Lunds universitet, Institutionen för service management och tjänstevetenskap
  • Pärnu College, University of Tartu (Estland)
  • University of Oulu (Finland)
  • Copenhagen Business School (Danmark)

Projektet stödjs av Nordplus Higher Education Programme.