Museer möter framtiden

Historiska museet i Lund.

Forskningsprojektet "Våra museer – kompetensförsörjning och tjänsteutveckling för en kulturarvssektor i utveckling med samhället", som leds av Katja Lindqvist vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap, hade i veckan bjudit in till ett seminarium med deltagare från alla de nordiska länderna.

Kulturarvet är ett område där det finns stora utmaningar att möta för museer och andra institutioner. Frågor kring personalens utbildning och rekrytering liksom anpassningen till en global och digital samtid hör till det som måste lösas.

Centrala frågor som togs upp vid seminariet var vilken utbildning personalen har med sig in i kulturarvsorganisationerna – och hur de anställda sedan kan fortbilda sig. Hur väl anpassad är egentligen den högre utbildningen för att möta behoven?

Representanter från bland annat Kulturrådet, Riksförbundet Sveriges Museer och Riksantikvarieämbetet fanns på plats för att ge sina synpunkter. Forskare från Lund, Uppsala, Oslo, Århus och flera andra universitet var också med. Deltagarna kunde även höra personal från fyra skånska museer berätta om hur de ser på relationen mellan högre utbildning och kompetensbehov.

Seminariet hölls under två dagar på Malmö museer. Projektet, som genomförs med medel från Region Skåne, ska också resultera i en bok.

Bild på Katja Lindqvist

Katja Lindqvist

Katjas personliga profil

Epost: katja [dot] lindqvist [at] ses [dot] lu [dot] se (katja[dot]lindqvist[at]ses[dot]lu[dot]se)