Modell för att utveckla en plats genom mänskliga minnen

Minnesplaneringsmetoder

Hur kan stadsplanerare och beslutsfattare skapa platser där invånarna känner sig hemma och som dessutom är intressanta nog att marknadsföra? Hur skulle en plats utvecklas om man planerade den utefter invånarnas minnen och berättelser kring platsen? Dessa frågor är centrala i forsknings- och utvecklingsprojektet "En modell för att utveckla och bygga plats genom mänskliga minnen", ett samarbete mellan Lunds universitet, Helsingborgs stad och Järfälla kommun, som har letts av vår forskare Elisabeth Högdahl.

Inom projektet En modell för att utveckla och bygga plats genom mänskliga minnen har forskare från Lunds universitet, i samverkan med Helsingborg och Järfälla, tagit fram en modell för hur invånarna kan inkluderas tidigt i processen genom att tillfråga invånarna vad de finner betydelsefullt utifrån platsens karaktär och vardag. Man har också tagit fasta på hur man kan lyfta fram och bevara de befintliga delar av platsen som invånare finner väsentliga och viktiga även när platsen genomgår en förändring.

I projektet gjordes en pilotstudie i Helsingborgs hamn där Lunds universitet och Helsingborgs stad samlade in helsingborgarnas berättelser och minnen från det gamla industriområdet i samband med att det skulle utvecklas till den nya stadsdelen Oceanhamnen. Helsingborgarna fick dela med sig av sina minnen kring hamnen och på så vis skapades en modell som sedan omvandlades till en användbar och pedagogisk digital verktygslåda.

Verktygslådan, som utvecklades med finansiering från Formas, heter Minnesplaneringsmetoder. Den samlar tips för hur man, på olika sätt, kan lyssna på människors minnen och berättelser, hur man kan tänka kring insamling och systematisering av material samt hur man kan använda materialet för att skapa platsutveckling.

Läs hela artikeln om projektet på Hållbarstad.se,
en webbplats för hållbar stadsutveckling som drivs av Rådet för hållbara städer.

Här finns även länk till
Minnesplaneringsmetoders webbplats (minnesplaneringsmetoder.se)

(Ilustration av Ola Thufvesson)