Miljonregn över forskning om hållbar turism och marina livsmedel

Fullt i Helsingborgs gästhamn

Fyra forskningsprojekt vid institutionen beviljas medel från Formas och Vetenskapsrådet. Totalt 35 miljoner delas ut under fyra år.

Flera forskare från Institutionen för service management och tjänstevetenskap fick i dagarna besked om finansiering av sina forskningsprojekt.

– Det visar att våra forskare är ytterst kompetenta och står sig väl i den alltmer hårdnade konkurrensen om forskningsmedel, säger prefekt Anette Svingstedt. De projekt som nu fått medel är mycket aktuella och möter verkligen tjänstesamhällets utmaningar, precis det som är tjänstevetenskapens uppgift.

Här är de nya projekt som får extern finansiering:

Marina matresurser på nya marknader

Cecilia Fredriksson och Filippa Säwe, tillsammans med Charlotta Turner (professor i analytisk kemi) och Eva Nordberg Karlsson (professor i bioteknik), beviljas 7,5 miljoner under tre år av Formas. Projektet är ett tvärvetenskapligt samarbete mellan samhällsvetenskap, naturvetenskap och teknik vid Lunds universitet och blir en del av det nationella forskningsprogrammet för nya livsmedel i en cirkulär och biobaserad ekonomi.

Urban turismutveckling i förnyelse: hantera hållbarhet i tilltagande turismflöden

Jan Henrik Nilsson, Lena Eskilsson och Michael Johansson, tillsammans med Jörgen Eksell, Maria Månsson och Cecilia Cassinger från Institutionen för strategisk kommunikation, beviljas 19 miljoner under fyra år av Formas.

Den medicinska spärren. En etnologisk studie av biopolitiskt gränsarbete 1943-1948.

Fredrik Nilsson, tillsammans med Markus Idvall vid Institutionen för kulturvetenskaper, beviljas 5,5 miljoner under fyra år av Vetenskapsrådet.

Metodutveckling för att hantera kvalitativa värden i havsplanering

Johan Hultman och Filippa Säwe beviljas 3 miljoner av Formas.