Michael Hall utsedd till hedersdoktor

C Michael Hall

Samhällsvetenskapliga fakulteten har beslutat att utse professor Michael Hall från University of Canterbury, Nya Zeeland till filosofie hedersdoktor på fakulteten. Han har på ett utmärkande sätt bidragit till institutionens verksamhet inom forskning och utbildning.

– Vi känner en stor ära och är oerhört glada över att fakulteten har gett Michael Hall ett sådant här erkännande. Vi har i många år haft ett mycket bra samarbete där han kontinuerligt bidragit med sin kunskap till utbildningen och forskningen på institutionen, säger Christer Eldh, prefekt vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap.

Professor Michael Hall är idag verksam vid Department of Management, Marketing and Entrepreneurship vid University of Canterbury på Nya Zeeland.

Han har lång erfarenhet från undervisning och forskning inom turism, regional utveckling och miljöförändringar. Den senaste tiden har han forskat i hur vin och mat marknadsförs, samt i gastronomi.

Han är medlem i tre olika tidskriftsredaktioner (Alla Web of Science/Scopus listade) och i 20 andra redaktionsstyrelser. Därutöver är han verksam som redaktör för fyra olika bokserier.

I sin roll som författare och redaktör har han publicerat runt 75 böcker och 500 artiklar och bokkapitel. Han är en av de mest citerade författarna inom turismforskning och kulturgeografi.

Promoveringen till hedersdoktor äger rum den 27 maj 2016.