Lärare måste guida studenterna att lära av det som utmanar

Elin Bommenel

Värdekonflikter mellan studenter och universitetslärare kan ta över och helt förstöra en föreläsning. Elin Bommenel arbetar med högskolepedagogiska frågor och hon har fått Lunds universitets pedagogiska pris. Hon har sitt envisa recept för att hantera värdekonflikter.

Värdekonflikter i klassrummet uppstår ofta när studenter behöver definiera sin identitet. Åsikter och konflikter som utforskar och försvarar vem man är eller vill vara kan bli mycket starka. Vi som varit mitt i dem kan nog uppleva dessa konflikter som åsiktsstormar. Det som utlöser sådana stormar, undervisningsmaterial som på något sätt berör värderingarna närmast våra självbilder, kan behöva trigger warnings om studenter ska kunna lära sig av materialet. Utmanande material och värdekonflikter är inte otrygga i sig, men de kan skapa otrygghet som påverkar studenters lärande. Jag vill diskutera lärares legitimitet för att hantera själva lärandet.

Jag har undervisat i tjugo år som lärare på Institutionen för service management och tjänste­vetenskap. Femton års arbete med pedagogiska kurser, med fuskprevention och med disciplin­ärenden har gett mig dagliga möten med andra undervisningsmiljöer. Jag har sett lärare som får ta ansvar för studenters lärande på mycket olika  sätt och som fått hantera olika slags konflikter. Några saker verkar dock alla lärmiljöer jag mött ha gemensamt. Studenternas lärande bygger på att de känner sig trygga i att utforska kunskap, och kunskap skapas när deras förförståelser blir utmanade så att lärfönstret öppnar sig. Gemensamt är också att lärarens legitimitet bygger på ämneskunskap och didaktisk skicklighet. Att hjälpa studenten över tuffa lärtrösklar genom omvälvande insikter är lärarens legitima uppgift.

Tryggheten för lärandet skapas inte genom att avstå från att utmana studenternas förförståelser av rädsla för åsiktsstormar. Tryggheten skapas genom att guida studenterna i hur man lär sig av det som utmanar. Respekten lärare och student emellan bygger på att läraren hanterar den processen just som en lärprocess: studenten behöver bli bemött med respekt för att hon eller han är där för att lära sig, och lärare gör det enda de legitimt kan: att guida den processen med ämnesmässig och didaktisk kunskap.

När studenter upplever att de gör något viktigt tillsammans med varandra och med läraren – skapar kunskap och färdigheter som de vill ha – formas kunskap och identitet samtidigt hos studenten. Någonting händer med ens person när man blir klokare. Identitetsskapande är en biprodukt av lärande. Men det är inte i sig ett av lärares legitima uppdrag. Få förväntas ha kompetens om identitetsbygge. Den dag lärare stiger in i det rum där studenter skapar identitet utanför lärandesituationen förlorar läraren sin legitimitet.

Min åsikt är därför att det viktigaste lärare kan göra för att lugna stormar är att stanna i det lärande rummet och inte gå in i de identitetsskapande rummen. Lärare måste utmana förförståelser på ett sätt som tar hänsyn till att studenter är i en lärprocess där deras identitetsbyggande är involverat. En trygg guidning av det för envist men respektfullt tillbaka alla konflikter om värderingar till vad man kan lära av konflikterna. Inte till vem konflikterna säger att vi är eller vill vara.

Elin Bommenel

Text publicerad i LUM, nr 1 2022.