Josefine Østrup Backe disputerade med avhandling om kulinarisk turism

Josefine Østrup Backe

Fredagen den 7 februari var det dags för Josefine Østrup Backe att försvara sin avhandling Enacting ”the local” in culinary tourism: A study of culinary actors and their practices och kunde därefter titulera sig doktor i tjänstevetenskap.

Om avhandlingen

Det övergripande syftet med avhandlingen är att studera hur kulinarisk turism blir till som en ekonomisk, social och kulturell aktivitet, med fokus på ’det lokala’. Med utgångspunkt i kulinariska aktörer på national, regional och lokal nivå studeras hur det lokala görs till en (uppenbar) ingrediens i kulinarisk turism. Den nationella visionen om Sverige – det nya Matlandet, samt ett kulinariskt turismnätverk bestående av ett 30-tal lokalproducenter fungerar som exempel på denna process.

Utifrån ett praktiskteoretiskt perspektiv visar avhandlingen hur ’det lokala’ skapas som en process där såväl konkreta praktiker (såsom tex. tillhandahållande av matprodukter, broshyror och styrdokument, eller genomförande av aktiviteter) som mer abstrakta element (i form av exempelvis betoning av traditioner och ursprung eller förhandlingar kring olika föreställningar om vad/vem som är lokalt) samspelar. Därmed tydliggörs också hur det lokala bidrar till att skapa ramar för ett kulinariskt landskap, samt hur kulinarisk turism organiseras, planeras och genomförs. Avhandlingen bidrar således till att förstå de processer som äger rum i planerandet och utförandet av turismupplevelser och -aktiviteter.

Fakultetsopponent var Jon Sundbo från Roskilde Universitet och betygsnämnden bestod av  Professor lnger M. Jonsson från Örebro Universitet, Docent Laura James från Aalborg universiet och Docent Jan-Henrik Nilsson från Lunds universitet. Su Mi Dahlgaard-Park och Erika Andersson Cederholm var handledare.

Ta del av avhandlingen här.

Jon Sundbo och Josefine Østrup Backe
Josefine Østrup Backe försvarar sin avhandling

Josefine Östrup Backe spikar sin avhandling igen
Josefine spikar traditionsenligt upp avhandlingen igen