De skriver bland annat att bilen börjar bli omodern. Det som en gång var den viktigaste prylen och identitetsmarkören har blivit en belastning. Framtidens städer skulle kunna kännetecknas av hela gator som blivit grönområden, breda cykelbanor och nya uteserveringar. De nya städerna kommer att erbjuda nya affärsmöjligheter när det blir mer attraktivt att vistas i staden.
De ser en trend där framför allt unga människor verkar undra varför de ska behöva ta körkort eller ha egen bil. Vem vill behöva tänka på försäkringar, reparationer, besiktning, däckbyte, tankning och parkering? Trenden speglas även i statistiken: i Sverige har andelen 18–29 åringar med körkort gått ner med 0,5–0,9 procent per år, beroende på åldersgrupp. Även intresset för cykel ökar, i Stockholms innerstad har cykeltrafiken mer än fördubblats sedan 1990. Och även om man inte vill cykla är möjligheterna att ta sig runt utan bil oändliga tack vare mobilen.
Utvecklingen innebär att vi på sikt rör oss från att se transportmedel som privat egendom till att se transporter som tjänster. Stefan Gössling och Jan-Henrik Nilsson ser här en möjlighet för städerna att förändra miljön till en gröndare, långsammare och lugnare stad, men förändringarna måste börja nu. Det är läge att planera för framtidens hållbara städer redan nu.
Läs hela artikeln på Svenska Dagbladet.
Läs mer om Stefan Gössling och Jan-Henrik Nilsson.