Institutionen deltar i forskningscirkel om barn

Forskningscirkel om barn

Att bättre förstå och förklara samverkansproblem som finns i offentliga organisationer som arbetar med barn. Det är syftet med en forskningscirkel som universitetslektor Ulrika Westrup bedriver tillsammans med professor Roger Johansson från Institutionen för utbildningsvetenskap, Helsingborgs stad, Landskrona stad och Region Skåne.

– Vi diskuterar och reflekterar med deltagare från barn- och ungdomspsykiatrin, socialtjänsten och skolorna om till exempel vad det är som gör det så svårt att samverka kring barn och familjer som har komplexa och långsiktiga behov av insatser från flera olika organisationer, säger Ulrika Westrup.

Forskningscirkeln arbetar inom ett koncept som heter HUB och som står för hälsa, utbildning och barn. Konceptet används i Helsingborg och Landskrona och bygger på att offentliga organisationer som har ansvar för barns utveckling organiserar sig och samordnar stöd med barnet i fokus.

Poängen med en forskningscirkel i just detta område är att det sker en ömsesidig påverkan mellan forskare och yrkesverksamma genom diskussion och reflektion. Resultatet blir nya och utvidgade kunskaper.

– I cirkeln får deltagarna till exempel fundera på vad det är för frågeställningar som är viktiga när organisationerna ska samordna deras arbete och resurser kring de här barnen, säger Ulrika Westrup.

Enligt Ulrika Westrup har forskningscirkeln redan haft nio sammankomster där olika resonemang, utmaningar och beskrivningar av varandras verksamheter har lyfts fram.

– Man kan säga att uppgiften är och har varit att få fram ett antal problemställningar som organisationerna kan diskutera och som vi tillsammans kan undersöka och utveckla vidare. Sen handlar det om hur vi tillsammans kan få de här olika organisationerna att bli bättre på att mötas och samtidigt få dem att förstå varandras arbetsprocesser så att de blir ännu bättre på det de gör.

Det är tänkt att de viktigaste frågeställningarna som uppstår under forskningscirkeln ska landa i en bok. Boken som produceras tillsammans inom cirkeln ska öka kunskapen och insikten i hur organisationer som har ansvar för barns utveckling kan bli bättre på att organisera och samarbeta kring insatser för barn och deras familjer.