Inspirerande gästföreläsare på besök

Louise Benediktsson

Studenterna på kandidatprogrammets andra år fick under torsdagseftermiddagen lyssna på två inspirerande gästföreläsare. Det var Louise Benediktsson från WeMake och Christoffer Robertsson från Sproud som berättade sina intressanta resor och vad som tagit dem dit de är idag. Samtidigt fick studenterna en inblick i de två bolagens visioner, produkter och hållbarhetstänk.

Louise Benediktsson delade med sig av sin väg från utbildningen på Service management till sitt jobb idag som Category manager på Wemake, en resa som tog henne ut i världen. Hon förklarade hur arbetet på WeMake går till och de parametrar som finns att ta hänsyn till när det kommer till nya produkter, där påverkan på miljö men också en snygg förpackning är två utav dem.

Louise pratade även om betydelsen av Service management och menade att förmågan att tänka inifrån och ut är en kompetens som behövs hos företag idag. Därför har studenter från Service management stora möjligheter att bidra i många olika typer av verksamheter. Hon poängterade också att kunskap är en färskvara och inspirerade till att ständigt hålla sig uppdaterad, och att det aldrig är försent att lära sig något nytt.

Christoffer Robertsson fortsatte att inspirera under eftermiddagen och berättade om sin resa med att utveckla och driva varumärken, exempelvis har han arbetat med Pandalus och Rene Voltaire. Idag fokuserar han dock på varumärket Sproud, som på ett år vuxit och finns i fem länder. Han presenterade även element som behövs för att bygga ett framgångsrikt varumärke och förespråkade även han en öppenhet, vilja att lära och att våga ändra sig.

Christoffer Robertsson

Kort om Wemake och Sproud:

WeMake är en oberoende sälj- och logistikpartner inom hälsa och hållbarhet. De har ett brett utbud på över 4000 artiklar och 500 varumärken. Tillsammans med  kunder och partners vill de skapa skillnad för person och planet.

Sproud tar fram veganska produkter baserade på ärtprotein och är skapat av en grupp entreprenörer baserade i Malmö. Företagets ambition är att skapa goda produkter med minimalt klimatavtryck och deras vision är att bli det ledande veganska lifestyle-varumärket.