Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Influencers arbete utmanar traditionella uppfattningar om mode och ålder

instagram hand

Kvinnliga modeinfluencers som är 50+ visar att åldern inte har någon betydelse när det gäller att inspirera och engagera sin målgrupp. Genom sitt arbete på Instagram bryter de stereotypa föreställningar om mode och ålder som länge funnits inom modeindustrin.

Kvinnor i åldrarna 50 + ses allt mer som de "ultimata superkonsumenterna", med både god ekonomi liksom god hälsa. Samtidigt brukar  denna grupp förbises av modeindustrin, där negativa stereotypa föreställningar om  äldre kvinnliga konsumenter är en av anledningarna. I en nyligen publicerad artikel har forskarna Emma Samsioe och  Ashleigh McFarlane undersökt hur kvinnliga influencers i åldern 50+  utmanar idealen som finns gällande mode och ålder. I sin undersökning har de studerat över 300 instagraminlägg.

Emma Samsioes och Ashleigh McFarlanes undersökning motsätter sig de stereotypa föreställningarna och visar istället på en kvinnlig konsument som både är teknisk, nyfiken och har stor medvetenhet om vilken typ av mode som är relevant för att spegla deras personlighet och livsstil.

Forskarna för fram flera sätt hur influencers 50+ inom mode kan öka ett varumärkes engagemang inom målgruppen. Det främsta sättet är att samarbeten bör vara naturliga och subtila. Inspirerande estetiska bilder och inlägg som knyter an till influencerns personlighet och egna ställningstagande är de som skapar störst engagemang hos målgruppen.

Ta del av artikeln #50+ fashion Instagram influencers: cognitive age and aesthetic digital labours här