Helsingborg bäst logistikläge i Sverige - universitetet bidrog till topplaceringen

Logistik Helsingborg
Branschtidningen Intelligent Logistics rankar varje år Sveriges 25 bästa logistiklägen. Yta är det tyngsta kriteriet.

Helsingborg har Sveriges bästa logistikläge år 2022 enligt en rankning gjord av Intelligent Logistik. Utbildningarna inom logistik på Campus Helsingborg, Lunds universitet pekas ut som en av de bidragande faktorerna till topplaceringen.

– Våra utbildningar har en stark koppling till branschen, rankningen är ytterligare ett kvitto på hur viktigt det är med närheten till själva näringen, säger Mattias Wengelin, prefekt på Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Campus Helsingborg, Lunds universitet.

På Campus Helsingborg finns utbildningar på grund- och avancerad nivå för den som vill arbeta strategiskt inom logistikbranschen; kandidatprogrammet Logistics service management och masterprogrammet i service management med inriktningen Supply Chain Management. Programmen ges i samarbete med Lunds tekniska högskola (LTH) som ansvarar för logistikkurserna. Studenterna kommer i kontakt med branschen under flera tillfällen, bland annat genom gästföreläsningar och studiebesök i Helsingborgs hamn och på Nowaste Logistics.

– Våra studenter som beger sig ut i arbetslivet har hög kompetens inom sitt område, något vi är stolta över att bidra till. Vi ser också att våra tidigare studenter snabbt etablerar sig på arbetsmarknaden, flera av dem på ledande positioner i logistikverksamheter, säger Mattias Wengelin.

Intelligent Logistik har sedan 2005 årligen listat Sveriges bästa logistiklägen. Helsingborgsregionen har legat högt upp under flera år men knep första platsen för första gången i år. En stark tillväxt, nya etableringar och placeringen i öresundsregionen anges som några av de påverkande faktorerna till topplaceringen. Även Lunds universitets utbildningar och betydande forskning inom logistik på Campus Helsingborg bidrog.

– Vi är mycket glada och stolta över att Helsingborg placerar sig på första plats som Sveriges bästa logistikstad. Den fina symbios som finns mellan näringslivet och akademin är en viktig faktor i detta. På Campus finns både utbildningar och stark forskning inom logistik-området. ReLog, ett av våra forskningsinitiativ inom just handel och logistik, är en innovativ miljö med fokus på morgondagens handels- och citylogistik. Frågor som är mycket aktuella för många företag idag, säger Charlotta Johnsson, rektor Campus Helsingborg, Lunds universitet.