Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Forskning om lärarprofessionen på årets bokmässa

Johan Alvehus på årets bokmässa
Johan Alvehus, t.h, på årets bokmässa

Årets bokmässa är igång och under gårdagen deltog forskaren Johan Alvehus i två seminarier där han diskuterade hur det är ställt med lärarprofessionen och hur förstelärarreformen stärker lärarprofessionen.

Hur är det ställt med lärarprofessionen?

Svensk skola beskrivs som varande i kris. I stormens öga står lärarna. Många menar att yrkets status måste höjas, vi behöver lita mer till professionen. Men är lärarkåren ens en profession? Hur kan vi stärka lärarna i yrkesutövningen? Under seminariet på torsdagen lyftes begreppen profession och autonomi och de medverkande diskuterade, med anledning av förstelärarreformen, konsekvensen av hierarkier inom yrket. Medverkande förutom Johan Alvehus var Daniel Sandin, lärare, Åsa Fahlén från lärarnas riksförbund samt Johanna Jaara Åstrand från lärarförbundet.

Hur förstelärarreformen stärker lärarprofessionen

Senare under eftermiddagen medverkade Johan Alvehus på pedagogikscenen där han utifrån sin forskning gav sina perspektiv på hur man ytterligare kan förstärka förstelärarreformen. Arrangör för båda seminarierna var förlaget Studentlitteratur.  

Läs mer om Lunds universitet på bokmässan