Forskare ordnar konferens om Östersjöfiskets framtid

Filippa Säwe och Johan Hultman

Filippa Säwe och Johan Hultman forskare vid institutionen har under året planerat en stor konferens om det hotade kustnära fisket i Östersjön. Syftet är att samverka med myndigheter och politiker och samtidigt få till stånd en kraftsamling som ska rädda Östersjöfiskets framtid.

– Det här är ett sätt för oss att ge någonting till aktörerna vi samverkar med. Alltså att vi hjälper till och administrerar och ser till att en viktig konferens kommer till stånd.

Filippa Säwe och Johan Hultman menar att konferensen ska få myndigheterna att lyssna på vad politikerna säger, någonting som enligt dem inte sker i tillräcklig stor utsträckning.

Aktionsforskning

Konferensen äger rum i samband med att en ny fiskelag kom till stånd förra året och i förbindelse med att EU infört regler om att all fisk måste tas i land vid fiske. Som en lösning på denna lagförändring kan regeringen nu införa köp- och säljbara fiskerättigheter i såväl det industriella som det kustnära fisket.

Enligt Filippa Säwe och Johan Hultman är konferensen därför ett sätt att experimentera fram en ny förståelse hur ekologi och ekonomi kan hänga ihop. De vill samtidigt sätta fart på en process där det är ont om tid och där en hel bransch riskerar att försvinna.

– Forskning är inte bara att sitta vid sitt bord och skriva artiklar. Utan det är faktiskt att se till att någonting händer, men samtidigt ha forskarglasögonen på sig.

Vad betyder en sådan här konferens för fisket i Östersjön?

– Vi har förhoppningar om att det kommer att betyda hur mycket som helst då vi sätter ljuset på en väldigt kärv verklighet där vi vet att det kan ske stora förändringar i fisket. Dessa förändringar kan innebära det sista slaget mot det småskaliga kustfisket. Därför är konferensen viktig, eftersom den kan hjälpa till med att hitta alternativa förvaltningssätt som gör att fisket kan räddas.

Konferensen som är ett samarbete mellan Lunds universitet, Simrishamns kommun och Länsstyrelsen Skåne äger rum den 26 november i Simrishamn.

Du hittar mer information om konferensen om det hotade kustnära fisket i Östersjön på Simrishamns kommuns hemsida.