Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Fast fashion och konsumentstrategier

Opponenten Marie-Agnès Permentier och Emma Samsioe.
Opponenten Marie-Agnès Permentier och Emma Samsioe.

Den 8 juni disputerade vår doktorand Emma Samsioe med avhandlingen "Consumer Contextual Learning: The Case of Fast Fashion Consumption".

Konsumentstrategier

Avhandlingen handlar om det så kallade "snabba modet" och hur konsumenter hanterar detta fenomen. Emma Samsioe har studerat strategier som hängivna shoppare använder sig av för att bli kompetenta konsumenter. Hur går det till att bli en kompetent konsument? Vilka strategier använder sig konsumenterna av och hur funkar dessa strategier på en marknad i ständig förändring?

– Man kan säga att de här unga konsumenterna, och det rör sig oftast om kvinnor, lever som konsumtionssamhället lär, säger Emma Samsioe. Många ser sig själva som kreativa och skapande människor och det får de utlopp för i sin ständiga jakt på den rätta outfiten.

Tre lärdomar

Opponent under disputationen var Marie-Agnès Permentier från HEC Montreal, Kanada. Hennes tre viktigaste lärdomar från avhandlingen var:

  1. Konsumtionen av fast fashion kan vara tidsödande.
  2. Konsumenter utvecklar strategier för att hålla sig à jour med marknaden.
  3. Shoppandet handlar inte bara om kläder eller saker, utan också om snabbheten som prylarna konsumeras.

– Vad jag diskuterar i avhandlingen är de mycket hängivna modekonsumenter som alltid vill få tag på det allra senaste i butikerna. För dem gäller att hinna före alla andra. De är oerhört konkurrensinriktade. De vill veta vad som är trendigt och veta när nyheterna kommer in. Det är därför viktigt för dem att vara på plats ute i butikerna.

– Jag tyckte att det fanns förenklade antaganden om de här kvinnorna och en stereotyp bild av deras konsumtion. Jag vill försöka förstå drivkrafterna. Sedan kan man förstås ställa frågan hur hållbart detta är. När jag påbörjade arbetet hade det skrivits om ”fast fashion” främst i logistik och produktionssammanhang. Jag ville skriva ur ett annat perspektiv och höra vad de själva har att säga.

Nytt begrepp

– ”Consumer contextual learning” är ett begrepp som jag formulerat och det känns roligt att kunna bidra med nya tankegångar till forskningen.

Läs mer om avhandlingen på www.lu.se.

 

 

Opponenten Marie-Agnès Permentier och Emma Samsioe.
Opponenten Marie-Agnès Permentier och Emma Samsioe.

 

Tidningsartikel i Dagens Industri om avhandlingen.
Emma Samsioe intervjuades för Dagens Industri om avhandlingen.