Emma Samsioe får stipendium från Helsingborgs Handelsförening

Stipendium Campus forskare
De fyra stipendiaterna tillsammans med Annika Olsson, rektor vid Campus Helsingborg och Sven Rosenkvist, verkställande ledamot i Helsingborgs Handelsförening.

Helsingborgs Handelsförening satsar på unga forskartalanger vid Campus Helsingborg och delar ut stipendium till fyra unga lovande forskare. En utav stipendiaterna är Emma Samsioe från Institutionen för service management och tjänstevetenskap.

Forskningsstipendiet ska bidra till att bygga upp  framtida forskning och karriär inom handelsrelaterad forskning. Handelsföreningen delade ut total 1 miljon kronor fördelat på fyra stipendier om 250 000 vardera.

– Finansieringen från Helsingborgs Handelsförening är ett fint bidrag som ger möjlighet för forskare tidigt i karriären att vidareutvecklas som forskare och bygga upp sitt framtida område. Denna typ av finansiering är unik i sitt slag, och en fin brygga från utbildningen som forskarstuderande till en framtida karriär inom akademin, säger Annika Olsson, rektor vid Campus Helsingborg, Lunds universitet.

Emma Samsioes projekt syftar till att undersöka nya digitala shoppingstrategier, hur konsumenter utvecklar och förfinar en rad olika kompetenser för att hantera och navigera i ett digitaliserat handelslandskap.

– Min avsikt är att genomföra 1) en kort förstudie med handeln för att kartlägga branschens upplevelser av digitalisering och konsumenters beteende. Detta blir också en rapport med bland annat handeln som mottagare. 2) en kunskapsöversikt med syfte att sammanställa och analysera den forskning som finns inom områdena konsumtionsstrategier, shopping och digitalisering, berättar Emma Samsioe.