Elisabeth Högdahl i tidningen Hallå!

Tidningsurklipp av artikeln om Elisabeth.

I Helsingborgsdelen av tidningen Hallå! kan man i veckan läsa om institutionens forskare och universitetslektor, Elisabeth Högdahl. Hon är med i avsnittet som kallas "Porträttet" där hon berättar om sitt brinnande intresse för forskning och undervisning.

I artikeln berättar Elisabeth om sin uppväxt och varför hon har intresserat sig för just etnologi och städer.

– Ibland när jag ska förklara för barn vad jag gör brukar jag säga att etnologer är rumpnissar. Varför gör de så här? Varför blev det så?

Hon berättar också om sin forskning om Helsingborg och hennes nuvarande projekt som ska lyfta fram alternativa historiebeskrivningar om Helsingborg. Hon beskriver också sin förvåning över det pedagogiska pris hon tilldelades i våras av Lunds universitets studentkårer och framhäver att hon misstänker att det handlar mindre om pedagogik och mer om att studenterna uppskattar engagemanget hon medför. På frågan om hon alltid kommer vara lika engagerad svarar hon

– Man kan bli förfärligt trött. Men att sluta engagera sig går inte. Det är en del av det jag är.

Läs hela artikeln på Hallå!s webbplats.