Docent: "Det finns resurser för att införa en arbetstidsförkortning"

Birgitta Olsson

Det är inte självklart att kortare arbetstid betyder ökade kostnader för samhället. Det säger Birgitta Olsson, docent och tidigare verksam på Institutionen för service management och tjänstevetenskap till tidningen ETC.

Under de senaste månaderna har sextimmarsdagar för cirka 70 kommunanställda i Göteborg uppmärksammats i flera nationella och internationella medier. BBC, Telegraph och Washington Post har skrivit om det, rapporterar tidningen ETC.

Det har också skrivits spaltmeter om att sex timmars arbetsdagar kostar samhället för mycket. Men enligt Birgitta Olsson som på 90-talet undersökte två försök till sex timmars arbetsdag i Stockholm är kostnaderna inte alls uppenbara. Hon menar istället tvärtom:

– Jag skulle istället säga att vinsterna är uppenbara. Mina studier visade att människor mådde bättre och arbetade mer effektivt, säger hon till ETC.

Varför det inte sedan blev någon fortsättning på försöken på 90-talet trots de positiva resultaten menar Birgitta Olsson beror på två saker. Dels på politisk ovilja och dels att frågan om arbetstidsförkortning inte varit viktig de senaste åren.

– Det finns resurser för att införa en arbetstidsförkortning, men det finns ingen politisk vilja. Vad det beror på förstår jag inte. Kanske är en anledning att man sätter för stor tilltro till de nationalekonomer som menar att arbetstiden inte kan förkortas, säger hon till ETC.

Läs hela artikeln i ETC här.