Dianne Dredge till service management som gästprofessor

Cruise tourism shore excursions: Value for destinations?
Dianne Dredges senaste arbete har titeln "Cruise tourism shore excursions: Value for destinations?"

Turismforskaren Dianne Dredge vid Aalborgs universitet, Campus Köpenhamn, kommer till Helsingborg i jämställdhetssatsning.

Lektor Erika Andersson Cederholm är den som har ansökt om medel för en gästprofessur i Hedda Anderssons namn.

– Vi kan behöva bli mer jämställda på institutionen när det gäller professorer, säger Andersson Cederholm. Det är två av sju som är kvinnor hos oss, samtidigt som det är en absolut majoritet kvinnliga studenter på institutionen. Servicebranschen är också kvinnodominerad och det ska synas på alla plan.

Dianne Dredge är idag verksam vid Aalborgs universitet, Campus Köpenhamn, Institut for Kultur og Globale Studier. Hon är ett välkänt namn för många av forskarna på institutionen för service management och tjänstevetenskap.

– Hon är känd som turismforskare, men har även skrivit mycket om delningsekonomi vilket många på institutionen jobbar med. Det är ett övergripande område som ligger i tiden. Hon har också forskat en hel del kring det akademiska ledarskapet, vilket har en generell relevans oavsett inriktning.

Dredge har tidigare deltagit i workshops vid Lunds universitet tillsammans med kollegor från Aalborg. Det finns gott om uppslag till aktiviteter för gästprofessorn under hennes tid vid Campus Helsingborg.

– Vi har diskuterat att Dianne kan göra inslag i undervisningen för både kandidat- och masterstudenter och presentera sin egen forskning på seminarier. Hon har också idéer om att kunna leda workshops, bland annat om det akademiska ledarskapet. Hon kan även bidra till forskningsutveckling, till exempel artikelskrivande och publiceringsprocessen, för våra doktorander.

Hedda Anderssons gästprofessur ska främja jämställdhet på Lunds universitet genom att öka representationen av underrepresenterat kön bland professorer. ”Den symboliska betydelsen av en professor av underrepresenterat kön är viktig som förebild för studenter, doktorander och lärare i karriären,” skriver universitetet på sin hemsida.

Gästprofessuren innehas under tre år med start hösten/vintern 2018.